[SKRIVA] Klimatvaccin mot pruttande boskap

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Wed, 7 Aug 2013 11:20:21 +0200

En uppföljning till gårdagens haltande diskussion på listan; råkade
hitta denna lilla klimatalarmistiska självparodi på Illustrerad
Vetenskaps hemsida:

"Husdjur som boskap och får släpper också ut växthusgaser, och – hur
otroligt det än låter – i så stora mängder att det bidrar till den
sammanlagda växthuseffekten.

Därför vill australiska forskare nu begränsa djurens utsläpp.
Forskarna har utvecklat ett vaccin, som dödar en del av de
mikroorganismer i djurens magar som avger metan till utandningsluften.
Medan exempelvis bilar och koleldade värmekraftverk släpper ut
koldioxid, ger djuren ifrån sig metangas, som går rakt ut i
atmosfären. Metangas är precis som koldioxid en kraftig växthusgas,
som enligt de flesta forskare bidrar till att värma upp atmosfären."
http://illvet.se/jorden/klimat-miljo/vaccination-skall-begransa-vaxthusgaser-fran-husdjur

Metanet kommer 'stås ut i båda ändarna hos boskapen, inte bara genom
utandningsluften som det står i texten. I min satiriska yra igår
förväxlade jag metan med koldioxid (medan Ahrvid fick hela saken om
bakfoten), men också metanet som boskap producerar måste vara en del
av det naturliga kretsloppet.