[SKRIVA] Re: Hur man skriver för film och tysk funk

  • From: Aleph <info@xxxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 30 Mar 2015 11:43:18 +0200

---- On Mon, 30 Mar 2015 09:11:58 +0200 Ahrvid  wrote ----
>Men själv är jag nog rätt förtjust i att berättelsepersoner INTE
>förändras så mycket. Då kan man ungefär samma utgångspunkt
>från novell till novell. Sherlock Holmes och Dr Watson ändrade
>inte mycket på sig. [...]
> Så tysk funk kanske funkar...

Det speciella som slog mig i tonåren med just Sherlock Holmes-berättelserna var
att Holmes, Watson och därtill världen verkligen förändras över tid: Holmes och
Watson blir äldre, tröttare och gråare, och berättelserna följer sin tid från
1880-talets viktorianska England fram till första världskriget i spionhistorien
"His Last Bow" (1917) och Holmes pensionering. Den kronologiska utvecklingen är
inte konsekvent genomförd (och ofta är det oklart när det är menat att en
historia ska utspela sig), men den finns där. Däremot förblir Holmes och Watson
sig lika personlighetsmässigt sett, trots ålderskrämpor, och det är väl det som
räknas som "tysk funk".

I Hollywoods manusfabriker finns det tydligen en tumregel om att människor
minsann ska utvecklas och förändras under tidens gång; alltså tvärtemot den
schablon som ofta används för att kritisera "populärfiktion" (där kritikerna
tycker sig se att personerna _inte_ förändras över tid). Manusförfattaren
Charlie Kaufman gjorde ett stort nummer av detta i den delvis självbiografiska
filmen "Adaptation", där han skildrar sina kamp för att göra en intressant film
av omöjlig faktabok utan handling, "Orkidétjuven" av Susan Orlean:

"Dragkampen inleds redan på restaurangen, där filmbolagschefen föreslår att man
kan förbättra berättelsen genom att skriva in en kärleksaffär mellan Susan
Orlean och orkidétjuven. Kaufman blir upprörd.

– Jag vill inte krysta in sex, vapen, biljakter och rollfigurer som växer, lär
sig läxor om livet eller övervinner svårigheter och lyckas till slut. Boken är
inte sådan och livet är inte sådant."

Från SvD Kultur i dagarna:
http://www.svd.se/kultur/fem-filmer-som-beskyllts-for-att-vara-osanna_4444567.svd?sidan=6

/ Rickard

IDÉ, VETENSKAP & SKÖNLITTERATUR
Timaios Press -- www.timaiospress.com
Aleph Bokförlag -- www.alephbok.com

-----
SKRIVA - sf, fantasy och skr�ck  *  �ldsta svenska skrivarlistan
request@xxxxxxxxxxxxx f�r listkommandon (ex subject: subscribe).