[SKRIVA] Re: Hur man skriver för film och tysk funk

  • From: Aleph <info@xxxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 30 Mar 2015 16:34:43 +0200

---- On Mon, 30 Mar 2015 16:19:16 +0200 Ahrvid  wrote ----
>Rickard:
> gråare<<
> Det som alltid slagit mig är att Holmes och Watson INTE förändrades.
> Ev förändringar som påpekas är blott skenbara. De blir äldre och gråare,
> men är samma Holmes och Watson.

Det var just det jag påpekade i slutet av utläggningen: "Däremot förblir Holmes
och Watson sig lika personlighetsmässigt sett, trots ålderskrämpor, och det är
väl det som räknas som 'tysk funk'."

Jag är säker på att detta är en bättre återspegling av hur människor generellt
(men givetvis inte individuellt) fungerar: Väl vuxen förändrar människor mycket
sällan sin personlighet. Ibland kan det skenbart verka som det, men bara för
att människor efterrationaliserar och _teoretiskt_ anpassar sig till nya
omständigheter. Det handlar inte om en förändring i beteendet, utan om en
förändring i hur personerna vill tolka sig själva. Exempel: Efter
millenniumskiftet fanns det plötsligt mycket få personer som uttryckligen
beskrev sig själv som postmodernister och istället gärna fnyste åt det håller,
trots att det varit högsta mode under 80-90-talet; men i _praktiken_ fortsätter
de att haspla postmodernistiska dumheter i parti och minut, och det fortlever
alltså i högsta välmåga inom exempelvis litteraturvetenskap och genusteori. En
form av självbedrägeri, alltså.

/ Rickard

IDÉ, VETENSKAP & SKÖNLITTERATUR
Timaios Press -- www.timaiospress.com
Aleph Bokförlag -- www.alephbok.com

-----
SKRIVA - sf, fantasy och skr�ck  *  �ldsta svenska skrivarlistan
request@xxxxxxxxxxxxx f�r listkommandon (ex subject: subscribe).