[SKRIVA] Re: Historiska naziskandaler i SF-fandom - NOT

  • From: info <info@xxxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 16 Jun 2014 02:08:35 -0700

---- On Sun, 15 Jun 2014 11:40:49 -0700 Ahrvid  wrote ----

> JHH får
> f ö svara för sig själv (även om man iofs kan finna hans hyllande av
> Starship Troopers som obehaglig) men det där om Ayn Rand var en
> längre LoC-spaltdebatt i S Eklunds fanzine Makromegas på 60-talet.

JHH har varit Ayn Rand-beundrare sedan tonåren och talar sig varm om henne än
idag, inget snack om saken. Det är bara att googla på de båda namnen:
"John-Henri Holmberg" och "Ayn Rand". Men detta visste du förstås redan.

> Och det var vid samma tid Sam J anklagade ett par i en förening för
> "nazism", varav en var Sam J:s svurne dödsfiende som vi kan kalla
> SH. Historien, från första halvan av 60-talet, är synnerligen oklar och
> Sam är inte alltid så pålitlig.

Tyvärr är Ahrvid den enda som påstår att den skandalen inte skulle vara någon
skandal överhuvudtaget. Jag vet inte varifrån herr Engholms agg mot Lundwall
kommer; Lundwall har gjort mycket mer för Ahrvid Engholm än någon annan inom
science fiction-genren och har varit mer än nödvändigt storsint mot honom,
trots trakasserier och mobbing i stil med de ökända VÄ-intervjun (en oseriös
intervju över alltför många ölglas på en stökig kongress, och som Engholm och
Anders Bellis publicerade världen över som ett helt seriöst och uppriktigt
scoop bara för att förlöjliga Lundwall).

> Vad gäller historien om B, som jag redan nämnt, handlade
> det om att B brukade göra avslöjarartiklar i sitt fanzine. Han
> kunde ha tema-nr om tefatsfolks stollerier, om scientologi,
> div New Age och i ett nr om en brunkantad mycket liten
> grupp som fanns i Lund (som inte alls hade med fandom att
> göra - i den mån Jan R skulle anses vara i fandom nu, var
> han iaf inte det då, tidigt 80-tal).

Den Ahrvidska versionen av den historien lyder sålunda: Sf-fanen BAGS utgav ett
nummer av sitt fanzine vid namn SFisten, där han wallraffade bland nazister i
Lund, bara för den goda sakens skull. Detta fanzine hamnade i händerna på
Lundagårds chefredaktör, som enligt Ahrvid missförstod exakt allting och trodde
att sf-fanen BAGS själv var nazist, vilket ledde till den förvirrade slutsatsen
att sf-föreningar i Lund var naziinfiltrerade. Den som tipsade Lundagård om
historien var en av BAGS ärkefiender, tydligen också mycket bra på att
manipulera och förvilla en journalistisk chefredaktör.

Ahrvid har uppenbarligen utelämnat viktig information från denna historia. Jan
R var sf-fan vid denna tid, och hamnade olyckligt i kläm i historien, såsom jag
beskrev det. Att jag började tala med Jan R om denna historia berodde för
övrigt på att han nämndes i Ahrvids fanzine Fanytt när historien var som hetast.

SKRIVA - sf, fantasy och skr�ck  *  �ldsta svenska skrivarlistan
request@xxxxxxxxxxxxx f�r listkommandon (ex subject: subscribe).