[SKRIVA] Historiska naziskandaler i SF-fandom

  • From: info <info@xxxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 15 Jun 2014 10:30:01 -0700

När jag fick kontakt med svensk sf-fandom under andra hälften av 1980-talet var
fans allmänt mycket besvärade och nervösa inför problemet med nazistiska och
högerextrema kopplingar till science fiction och fandom. Jag var vid denna tid
knappt bara tonåring, men jag läste intensivt och en viss Tony Eriksson
donerade alla sina överex av sf-fanzines till mig, vilket ledde till att jag
redan från början hade ett omfattande bibliotek över svenska science
fiction-fanzines många år tillbaka.

Det hade redan briserat två naziskandaler inom fandom; en av dessa avslöjades
tidigt med Sam J Lundwall i spetsen, vilket ledde till att de nazistiska
infiltratörerna avstängdes och frystes ut, sedan de försökt utnyttja en central
sf-förening för att sprida nazipropaganda. Den andra skandalen återkommer jag
till. Heinlein kunde till nöds accepteras, bara man var tydlig med att man tog
avstånd från författarens högerextrema och ultraliberala idéer; men romanen
"Starship Troopers" var en het potatis och varje sf-fan som erkände sin
uppskattning av denna fascistiska roman fick snabbt på nöten. John-Henri
Holmberg var ständigt hårt ansatt p.g.a. sin till fascism angränsande
ultraliberalism och Ayn Rand-beundran. Kritiken mot JHH avtog under 90-talet då
nyliberalismen (liksom fascismen och nazismen) andades morgonluft i
90-talskrisens fotspår, och senare generationer av sf-fans har antagligen en
mycket diffus uppfattning om hur kontroversiell JHH faktiskt uppfattades som på
sin tid.

Den andra nazi-/fandom-skandalen avslöjades av studenttidningen Lundagård 1980;
nyheten gick ut på att nazister infiltrerade science fiction-föreningar i Lund.
Detta var ett scoop som slogs upp stort av tidningens dåvarande redaktör Per T.
Ohlsson, sedermera politisk chefredaktör för Svenska Dagbladet; och nyheten
uppmärksammades av andra tidningar. Den som huvudsakligen rapporterade om
skandalen i fandom var Ahrvid Engholm i fanzinet Fanytt, och Engholms linje var
att det inte låg minsta lilla tillstymmelse till sanning överhuvudtaget -- och
ve den som påstod annat! -- i Lundagårds scoop.

Jag tvivlar inte på att Ohlssons scoop var överdrivet, men minst lika
överdrivet är uppenbarligen herr Engholms totala förnekande av allt som hade
med scoopet av göra. Jag har själv diskuterat detta med personer som var
inblandade; och när Bertil Falk höll en av sina minibokmässor hemma hos Ulf R.
Johansson i slutet av 00-talet fick jag veta historien från grunden av en
person som vi här kan kalla Jan R, numera högt uppsatt forskare i
demenssjukdomar. Han betecknade det som skedde som ett av sitt livs största
misstag, och som nästan fick hans akademiska karriär att gå i stöpet. Som
sf-fan i Lund hade han helt naivt deltagit i plojaktiga fester med naziteman,
men inte riktigt begripit vad han givit sig in på. Han hade blivit fotograferad
i sammanhanget och därmed publicerad på bild i Lundagård -- och den akademiska
och personliga krisen var ett faktum. Vad jag fick veta var att det verkligen
fanns högerextremistiska krafter i Lunds sf-fandom, som utan att spela med
öppna kort verkligen försökte dupera i alla fall delar av Lunds science
fiction-fandom. Och lyss nu till Ahrvid, som har en helt annat och
tillrättalagd historia att berätta.

SKRIVA - sf, fantasy och skr�ck  *  �ldsta svenska skrivarlistan
request@xxxxxxxxxxxxx f�r listkommandon (ex subject: subscribe).