[SKRIVA] Re: Historiska naziskandaler i SF-fandom - NOT

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 16 Jun 2014 15:00:44 +0200

Rickard:
  En sanning med modifikation. Mitt intryck är att JHH blivit något svalare mot
Rand, sedan den stora objektivism-debatten i Makromegas för 50 år sedan. Jag
gjorde som du sade, googlade och fick bl a fram följande från 2007:
http://federley.se/blogg/denna-underbara-marxist/

"Jag var på Kulturkrogen i Lund igår och lyssnade på när Boris, Mattias
Svensson och John-Henri Holmberg diskuterade Rand. Mycket underhållande.
 Framförallt kul att marxisten Benulic talar varmt om Ayn Rand medan
Holmberg som givit ut Rand i Sverige framställer henne som en knäppis."

  Jag, Bertil Mårtensson och många andra, t ex alla inblandade i dåv föreningen
LF3. Det senare nästan helt en studentföreningen, medlemmar från det radikala
60/70-talet med studentuppror och allt - tror du på allvar att de hade
nazi-böjelser!

  Vad gäller Lundwall är det för min del både plus och minus, vilket jag
påpekat. Vad gäller plus är förstås allt möjligt han gjort för sf-genren, vad
gäller minus hans stolliga attityd till allt amerikanskt och västerligt.

  Jag har sagt det förut, men Rickard tycks kombinera dålig läsförmåga med
uselt minne. Den seriösa intervjun (det ställdes inga krav krav på vad Sam
skulle säga, han fick tala fritt, och inget censurerades) gjordes inte på någon
kongress, utan på restaurang Prinsen (någon kongress förekom inte vid
tidpunkten), i lugn och ro, där vi samlades särskilt för intervjun.

  Fanzines lades i händerna på Per T O, såvitt jag förstår i kopior och
redigerad utdragsform, av en med horn i sidan till B. (Men även i utdrag
framgår att det B skrev var ett *antinazistiskt* avslöjande.)

  Inte vad jag minns. I så fall väldigt mycket passifan, alldeles för sig
själv, som typ sf-läsare som inte hade något med fandom att göra.

ahrvid@xxxxxxxxxxx / Follow @SFJournalen on Twitter for the
latest news in short form! / Gå med i SKRIVA - för författande, sf,
fantasy, kultur (skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) info
E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /