[SKRIVA] Re: Hard science

  • From: Fabbe <skriva@xxxxxxxx>
  • To: Skriva <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 20 Sep 2013 15:10:32 +0200 (CEST)

On Fri, 20 Sep 2013, Ahrvid Engholm wrote:
> [...]
> objects that have fallen into the hole can be entirely contained in
> surface fluctuations of the event horizon. The holographic principle
> resolves the black hole information paradox within the framework of
> string theory:" Såvitt jag förstår handlar det om händelsehorisontens
> geometri, att den flukturerar mikroskopiskt fram och tillbaka pga
> information/materia som fallit in. Ungefär som hålen i en CD-skiva. Det
> måste vara oerhört små variationer iofs (och hur förhåller sig det till
> den s k plancklängden, som begränsar storleken på möjliga variationer?)

Den holografiska principen är väl oerhört hypotetisk. Varje årtionde
verkar man bygga om ritningen över de svarta hålen. Förr var man säker på
att det fanns en singularitet, sedan en cirkelring, sedan verkade det som
att hålet är fyllt upp till horisonten med nån slags supersträng-gröt.

Sen återstår det ju ändå att förklara varför våra naturlagar skulle uppstå
i en sådan domän. Ärvs de rakt av från det yttre/övre universumet, eller
har det helt egna egna egenskaper? Det har väl ingen någon aning om.

> [...]
> här... Livet var lättare innan partikelfysik, kvantteori, Einstein,
> Heisenberg, Bohr m m slog till. Jag menar ändock att sådana här
> avancerade teorier (stundtals kan de stödjas av data och experiment; det
> är alltså orätt att tala om relativitets-TEORI, ty rönen är belagda) är
> betydelsefulla. Det är jakten på svaret på den yttersta frågan om Livet,
> Universum och Allting.  Som Douglas Adams ställde.  CERN, nya
> rymdsonder, avancerade högupplösande teleskop, matematiker som får en
> knäpp, osv kanske så småningom kommer att ge svaret...

Om den holografiska principen stämmer så har ju varje svart hål ett
tvådimensionellt "universum" som bevarar informationen av det som trillat
in i hålet, på samma sätt som vårt universum då skulle vara nån slags
liknande bevarande.

Mjae, jag är ytterst skeptisk. Det är en intressant modell, men man kan
säkert skapa andra lika troliga modeller före lunch om man är på det
humöret. Men man bör nog skala bort så många fria parametrar med occams
rakkniv och se vad som blir över.

När det gäller "teori" så betyder det inte, trots att många verkar tro
det, att det inte är belagt. Teorier som inte är belagda kallas lämpligen
för hypoteser.

Vänliga hälsningar
Fabbe