[SKRIVA] Re: Hans Arnold - horror master

  • From: pia lindestrand <pialindestrand@xxxxxxxxxxx>
  • To: skriva lista <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 20 Jun 2013 11:41:05 +0000

Intressant! Alltid tyckt att Arnolds bilder haft något "snällt" över sig, de
flesta monstren
har varit nästan "gulliga". Jag tycker mycket om hans bilder, skyndar jag mig
att tillägga så
ingen missuppfattar och tar det här som någon form av kritik. Han var en
enastående skicklig konstnär.

OT ännu mer... Brukar blanda ihop namnet Hans Arnold med namnet på en helt
annan konstnär
som nog är mest känd i Ronneby. Hans konstnärsnamn var nämligen Gustaf Arnolds.
Tillfälligtvis var jag på en "Arnoldsafton" igår 19/6 och fick veta att eg.
hette Gustaf Arnold Karlsson.

En originell man som lär ha kört runt med sitt stafli på en moped och ställt
sig att måla av
landskapsvyer och stadsmiljöer runt om i Ronneby kommun. En del äldre minns
honom från sin barndom
han gick ur tiden någon gång på 1960-talet, tror jag. och några tyckte han var
lite skräckinjagande.
Ingen fick titta på hans tavlor innan de var klara.