[SKRIVA] Re: Hans Arnold - horror master

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 20 Jun 2013 15:16:46 +0200

Tora:
> Tack för att du delar vackra minnen om Hans Arnold. Då jag skrev science
> fiction noveller för en herrtidning i ett annat land blev de illustrerade av
> honom. Jag tyckte mycket om hans illustrationer.

  Det var inte så mycket mina egna minnen av Hans Arnold (även om jag har en
del) utan mest Lotten Strömstedts, eller snarare hur hon velat skildra hans
liv. Lotten besökte Skräckakademins möten ett par gånger när hon jobbade med
boken (jag besökte stundom de mötena också) och berättade om projektet. Hon
träffade Arnold många gånger och djupintervjuade honom och det märks att hon
lade ned mycket research på texten. Vi får t ex mycket information om Arnolds
tidiga liv i Schweiz, som barn och om hans ungdomsår. Jag uppskattar också
Lottens skildringar av Arnolds tidiga år i Stockholm, konstnärsfester, berömda
personer han träffade, kontakter med tidningar och förläggare, alla lägenheter
de (han hade då träffat Vera) flyttade mellan, osv.

  Hans Arnold var en helt unikt begåvad konstnär och en hedersknyffel av första
rang. T ex fick vårt lilla sällskap Novellmästarna tillstånd av honom att
använda en av hans illos som omslag till antologin Crime the Swedish Way. (Det
var ett projekt med svenska deckarnoveller på engelska. Trycktes upp i 2000 ex
och delades ut till alla deltagare på världsdeckarkongressen, Bouchercon, 2008.)

--Ahrvid

Ps. Jag skrev om boken på engelska eftersom jag också postade texten på en
utländsk lista. Jag tyckte utlänningar kunde behöva påminnas om den suveräne
Arnold.

Pps. Sf-noveller för herrtidningar, Tora! Det låter intressant. (Arnold
illustrerade många noveller. I decennier för Vecko-Revyn t ex.)

www.skriva.bravewriting.com - delta i vår novelltävling! / Om Ahrvids
novellsamling Mord på månen: www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som
ljudbok: http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id‘86081462 / Läs även AE
i nya E-antologin Sista resan, http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan  /