[SKRIVA] Re: Hans Arnold - horror master

  • From: tora.greve@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 20 Jun 2013 20:34:35 +0200

Det var på 60-talet då jag fortfarande tvekade mellan en konstnärlig
och en författarkarriär. Författandet fick stå tillbaka då jag snabbt
flyttade mellan olika länder.

Tora.

Engholm:

> Tora:

Arnold. Då jag skrev science fiction noveller för en herrtidning i ett
annat land blev de illustrerade av honom. Jag tyckte mycket om hans
illustrationer.

> Det var inte så mycket mina egna minnen av Hans
Arnold (även om jag har en del) utan mest Lotten Strömstedts, eller
snarare hur hon velat skildra hans liv. Lotten besökte Skräckakademins
möten ett par gånger när hon jobbade med boken (jag besökte stundom de
mötena också) och berättade om projektet. Hon träffade Arnold många
gånger och djupintervjuade honom och det märks att hon lade ned mycket
research på texten. Vi får t ex mycket information om Arnolds tidiga liv
i Schweiz, som barn och om hans ungdomsår. Jag uppskattar också Lottens
skildringar av Arnolds tidiga år i Stockholm, konstnärsfester, berömda
personer han träffade, kontakter med tidningar och förläggare, alla
lägenheter de (han hade då träffat Vera) flyttade mellan, osv.

> Hans
Arnold var en helt unikt begåvad konstnär och en hedersknyffel av första
rang. T ex fick vårt lilla sällskap Novellmästarna tillstånd av honom
att använda en av hans illos som omslag till antologin Crime the Swedish
Way. (Det var ett projekt med svenska deckarnoveller på engelska.
Trycktes upp i 2000 ex och delades ut till alla deltagare på
världsdeckarkongressen, Bouchercon, 2008.)

> --Ahrvid
>
> Ps. Jag
skrev om boken på engelska eftersom jag också postade texten på en
utländsk lista. Jag tyckte utlänningar kunde behöva påminnas om den
suveräne Arnold.

> Pps. Sf-noveller för herrtidningar, Tora! Det
låter intressant. (Arnold illustrerade många noveller. I decennier för
Vecko-Revyn t ex.)

> --
> ahrvid@xxxxxxxxxxx / Be an @SFJournalen
Twitter Follower for all the latest news in short form! / GÃ¥ med i
SKRIVA - för författande, sf, fantasy, kultur
www.skriva.bravewriting.com [1] - delta i vår novelltävling! / Om
Ahrvids novellsamling Mord på månen: www.zenzat.se/zzfaktasi.html [2] C
Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik
framtidsmiljö"! Nu som ljudbok:
http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id [3]'86081462 / Läs även
AE i nya E-antologin Sista resan,
http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan [4] / YXSKAFTBUD, GE VÅR
WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)

> -----
> SKRIVA - sf, fantasy
och skräck * Äldsta svenska skrivarlistan
> grundad 1997 * Info
http://www.skriva.bravewriting.com [1] eller skriva-

Links:
------