[SKRIVA] Re: Folkliga uppror

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Tue, 2 Jul 2013 03:51:08 +0200

Den 2 juli 2013 03:24 skrev Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:
> Det är fascinerande att se hur diverse folkliga uppror skakat om olika
> länder. I Tunisien och Libyen har korrupta regimer störtats. I Iran var
> det stora uppror på gatorna för några år sedan, men än håller mullorna
> sig kvar - jag tror inte det krävs mycket innan den krutdurken
> explorerar igen. I Ukraina var det också uppror som fick väck en
> röstfuskande presidentkandidat (men den nya gick det inget bra för,
> och han förlorade i nästa legitima val). Det har varit upplopp i Grekland
> pga dålig ekonomi, men det är iofs grekernas eget fel.

Det var också våldsamma kravaller på gränsen till inbördeskrig i
Thailand när jag bodde där 2010, ett uppror mot korruptionen och
skendemokratin i landet med en lång historia bakom sig. Jag skrev om
det på Newsmill: http://www.newsmill.se/node/21927

> Det känns som om det varit ovanligt mycket upplopp och uppror
> de senaste åren, inte minst bara de senaste månaderna. Det går
> inte att komma ifrån misstankar om att a) de händelserna bör delvis
> ha inspirerat varandra, och b) de blir lättare att organisera via nätet
> och mobiler.  Kan vi inte få litet upplopp och uppror mot
> myndigheternas massavlyssningsprogram?

Man bör inte blunda för möjligheten att världen faktiskt har blivit
oroligare och osäkrare; inte i antalet krig räknat, men i spänningar
och motsättningar. Din utvecklingsoptimism är en sak, men även om
världen sakta blir bättre över århundraden betyder det inte att vägen
framåt är rak och stadig. Första halvan av 1900-talet var exempelvis
eländig i jämförelse med de föregående 50 åren. Nordkorea satte
världen i gungning tidigare i år med sina hot om kärnvapenkrig, och
jag står fast vid att det är dåraktigt att vifta bort sådant och ta
för givet att det bara är "retorik"; det var också enligt omvärlden
bara "retorik" när Hitler gormade under sina första år vid makten, och
så har det ständigt varit i liknande situationer -- ingen vill ta det
värsta scenariot på allvar, vilket också gör att man saknar beredskap
ifall det sedan inträffar.