[SKRIVA] Re: Egypten...

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 18 Aug 2013 17:24:00 +0200

Rickard:
> Självklart bör demokratiska och sekulära krafter vinna. Men det är
> lika självklart att man inte når fram till och skapar dialog med
> muslimska fundamentalister genom att provokativt pissa på islam
  Jag menar att det ligger i begreppet "fundamentalisms" själva innebörd att
det tvärtom är precis det som måste ske. (Men jag avvisar uttrycket "pissa".
Det handlar om skarp kritik framförd på olika sätt, t ex genom satir. Kroppslig
vätskeutsöndring har inget med saken att göra.)

  "Fundamentalism" kommer från "fundament", en sorts grund som fundamentalisten
anser vara orubblig. Fundamentalisten kommer aldrig att överge sin grund
(fundament) om t ex att sharia måste gälla, att kvinnor skall diskrimineras,
att någon snubbe som satt i öknen för 1400 år sedan och  hade värme- och
hungerhallucinationer inte får kritiseras, att Koranen är bokstavligen sann,
osv.

  Så det som gäller är att spräcka grunden, att rubba det föregivet
"orubbliga". Och för rubbandet krävs det som upprör den fanatiske försvararen
av det illusoriska fundamentet, ty det kan skapa omkastningar som kan rubba.
Det går liksom inte att kompromissa med någon som anser att ett antal idiotier
vore orubbligt sanna.

www.skriva.bravewriting.com - delta i vår novelltävling! / Om Ahrvids
novellsamling Mord på månen: www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som
ljudbok: http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id‘86081462 / Läs även AE
i nya E-antologin Sista resan, http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan  /