[SKRIVA] Egypten

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Thu, 4 Jul 2013 16:57:17 +0200

[Var: Folkliga uppror]

Jag svarade:

> Det är både-och, liksom runt sekelskiftet 1900 då västvärlden kokade
> av motsättningar som mynnade ut i två världskrig. Risken med
> "positiva" uppror är att de ofta triggar huvudlösa motreaktioner

Och "positiva" uppror går dessutom ofta överstyr, vilket historien är
full av exempel på. Ett tydligt exempel är franska revolutionen, som
blev som den blev; och dess efterspel lade grunden för Napoleonkrigen
(1800-talets "världskrig"). Det goda upproret i Egypten ser nu ut att
hamna i händerna på destruktiva krafter, och hur det utvecklas vet vi
inte. Den optimistiska dåren utgår ifrån att allt kommer att tona ut
och lugna ner sig eftersom vår värld är god och blir allt bättre.
Realisten håller flera perspektiv i huvudet samtidigt och agerar för
att minimera risken för det värsta möjliga. Den pessimistiska dåren
kommer att tappa huvudet och själv börja agitera samt skapa
fiendebilder, och därmed bara ökar risken för den konflikt man är
skiträdd för. De flesta politiker och kommentatorer om Egypten verkar
dock hamna i realist-kategorin.

En bok som följt mig de sista åren är Nassim Nicholas Talebs "The
Black Swan", som blivit en modern klassiker. Det är en krass och
cynisk essäbok skriven av en filosof och ekonom, som egentligen
föraktar den ekonomiska "vetenskap" som han verkar inom. Men han inser
också att alla illusioner och tankefel som gör ekonomi till en
pseudovetenskap, präglar sociologi och politik överhuvudtaget. Vi
måste acceptera att världen så att säga är ett kaotiskt system där man
sällan kan göra korrekta förutsägelser om framtiden och än mindre
styra hur den ska utvecklas. Det enda förnuftiga man kan göra i en
kaotisk värld är att låta utvecklingen ha sin gilla gång och skapa
samhällsstrukturer och ekonomier som inte riskerar att saboteras av
oförutsägbara händelser -- och i vissa fall till och med kan tjäna på
dem. Grundläggande för Talebs filosofi är Karl Popper, som inte bara
skapade en berömd vetenskapsteori.