[SKRIVA] RE: [SKRIVA] Nätet är känsligare än man tror

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 18 Aug 2013 17:06:05 +0200

är väl
> ett företag har skapat mer eller mindre monopol på söktjänster och
> lagit beslag på större delen av mailtrafiken, behövs det bara ett
> strömavbrott för att allt ska fallera..
  Men att avbrottet bara varade några minuter talar ändock för visst
robustighet. Vi får komma ihåg att Google är *en* tjänstegivare och en tjänst
kan alltid gå ned. (Och det finns tjogtals med alternativ till Google. För
sökning går jag själv ibland till Altavista.)
  Internets robusta karaktär bygger på distribuerad arkitektur och
pakethantering. Data sänds i paket som kan routas olika vägar. Går en väg ned
sprids info om det och paketen routas om. Notera t ex hur Iran inte lyckades
stoppa Internet när folket gick på gatorna och protesterade mot fusk i
presidentvalet. Infon fann vägar ut (inte minst med hjälp av externa aktivister
som snabbade upp om-routningen). I Egypten under protesterna pågick som fällde
Mubarak tog regimen för sig att försöka HELT stänga Egyptens alla
nätförbindelser. Då plockade aktivister fram gamla modem och upprättade
förbindelser över telenätet! (Internet är förberett för uppringa anslutningar.
En gång i tiden var modemanslutning det vanligaste och möjlighet att köra det
ligger kvar.)

  Visst går Internet att störa, men det är svårt att nå en effekt som varar mer
än en kort stund.

www.skriva.bravewriting.com - delta i vår novelltävling! / Om Ahrvids
novellsamling Mord på månen: www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som
ljudbok: http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id‘86081462 / Läs även AE
i nya E-antologin Sista resan, http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan  /