[SKRIVA] Re: Dumheter om Merkurius

  • From: pia lindestrand <pialindestrand@xxxxxxxxxxx>
  • To: skriva lista <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 22 Sep 2013 10:58:19 +0000

Nej, nu tycker jag vi ska sluta ironisera över Aftonbladet *
I artikeln, som är ett försök till skämtsam notis med bilder till, finns en
tydlig hänvisning till
varifrån man fått materialet. Nämligen Daily Mail.
http://www.dailymail.co.uk/news/article-2426137/May-farce-NASA-claims-rock-formation-Mercury-looks-uncannily-like-Hans-Solo-frozen-carbonite.html

Stackars Ida, möjligen praktikant på Aftonblaskan, får i uppdrag av
någon redaktör där, att rewrita Daily Mail-fjanterierna. (Möjligen har hon
också fått i uppdrag att bläddra igenom diverse utländska tidningar och leta
efter
knasiga artikelidéer att rewrita.) Det är vad hon gjort och sen vet vi inte
hur mycket redigeraren gått in och petat i hennes ursprungstext, ändrat och
lagt till.

-------
Nu en något "allvarligare" kommentar; fanns det inte någon formation på en
planet eller var det Månen
som, med lite god vilja och en stark fantasi, "liknade" Sfinxen? Den blev ju
ganska omskriven ett tag.
På senare bilder hade den tyvärr utplånats av meteoritnedfall XD! Eller var det
en dåligt tagen bild från början?
Formationen på Merkurius (hur stor kan den vara? är den som en bergskedja?) har
ju onekligen, på den
här bilden, vissa likheter med en liggande människofigur. Ungefär lika många
likheter med en levande människa
som en ritad streckgubbe men iaf.

/pia

* Aftonbladet gick om Expressen i försäljningsstatistiken först när de började
skriva mer och mer
skit, skvaller om kändisar och kungligheter osv.