[SKRIVA] Re: Dumheter om Merkurius

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 22 Sep 2013 01:11:35 +0200

Fabbe:
> Jag är inte förvånad. Varför läser du Aftonbladet? Jag slutade för många
> år sedan. Artiklar på den där nivån har de haft i rätt många decennier nu.
  Nå.  Jag KÖPER iaf inte Aftonbladet, så de tjänar inget på mig. Jag brukar så
gott som dagligen nätledes scanna hemsidorna för AB, Expressen, DN och SvD.
(Stundtals, men inte lika ofta brukar jag scanna danska och norska tidningar
samt finska Huvfudstadsbladet. Relativt ofta kollar jag också brittiska The
Telegraph, The Guardian och Daily Mail - den sista är faktiskt ganska kul och
har många "udda" artiklar.)  Kvällstidningarna är skräp, men det kostar inget
att iaf kolla in dem. Jag har förresten noterat hur t ex Aftonbladet redigerar
hemsidan "lömskt", antagligen för att maximera antalet klickar. Huvudhemsidans
artiklar och rubriker saknar alltid någon viktig uppgift, för att locka läsaren
att klicka sig vidare. (Då ökar "klickstatistiken" vilket man antagligen har
för att sälja annonser.) "Kändis talar ut om X" kan det stå, men man får inte
veta vilken. "Stor skandal kring XXX", men man får inte veta vad skandalen
skulle handla om. Osv.  Många tidningar inför, helt eller delvis, betalväggar
eller "Plus"-artiklar man måste betala för. Jag tror det är lönlöst. Inte
prenumererar jag på några "Plus"-artiklar. Det är bara att Googla för att hitta
infon på annat håll. (En del betaltjänster kan man också tekniskt gå förbi. Men
jag orkar oftast inte bry mig.)

http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id=9186081462 / Läs även AE i nya
E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /