[SKRIVA] Re: Dumheter om Merkurius

  • From: tora.greve@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 23 Sep 2013 10:47:40 +0200

Ansiktet på Mars var ju mycket populärt en period, tills en ny sond
åkte över och avslöjade formationen som ett vanligt berg. Det fanns även
pyramidliknande formationer. Den som har varit i fjällen på Vestlandet i
Norge har fått sitt absoluta lustmäte. Senaste formationen var Lille
Havfruen på Mars, dokumenterad en bit ner i en krater av strövaren
Opportunity. Det finns säkert liknande formationer på Merkurius och
andra ställen i solsystemet.

Tora.

lindestrand:

> Nej, nu tycker jag vi ska sluta ironisera över
Aftonbladet *
> I artikeln, som är ett försök till skämtsam notis med
bilder till, finns en tydlig hänvisning till
> varifrån man fått
materialet. Nämligen Daily Mail.

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2426137/May-farce-NASA-claims-rock-formation-Mercury-looks-uncannily-like-Hans-Solo-frozen-carbonite.html
[6]Stackars Ida, möjligen praktikant på Aftonblaskan, får i uppdrag
av
> någon redaktör där, att rewrita Daily Mail-fjanterierna. (Möjligen
har hon
> också fått i uppdrag att bläddra igenom diverse utländska
tidningar och leta efter
> knasiga artikelidéer att rewrita.) Det är vad
hon gjort och sen vet vi inte
> hur mycket redigeraren gått in och petat
i hennes ursprungstext, ändrat och lagt till.

> -------
> Nu en något
"allvarligare" kommentar; fanns det inte någon formation på en planet
eller var det MÃ¥nen
> som, med lite god vilja och en stark fantasi,
"liknade" Sfinxen? Den blev ju ganska omskriven ett tag.
> PÃ¥ senare
bilder hade den tyvärr utplånats av meteoritnedfall XD! Eller var det en
dåligt tagen bild från början?
> Formationen på Merkurius (hur stor kan
den vara? är den som en bergskedja?) har ju onekligen, på den
> här
bilden, vissa likheter med en liggande människofigur. Ungefär lika många
likheter med en levande människa
> som en ritad streckgubbe men iaf.
>

> /pia
>
> * Aftonbladet gick om Expressen i försäljningsstatistiken
först när de började skriva mer och mer
> skit, skvaller om kändisar och
kungligheter osv.

Engholm Sent: Saturday, September 21, 2013 6:27 PM To:
skriva@xxxxxxxxxxxxx Subject: [SKRIVA] Dumheter om Merkurius Aftonbladet
bluddrar om "bilden som får sci-fri-fansen att tro på¨riktigt":
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17515773.ab [1] "Nedfrusna Han
Solo finns på Merkurius. Det menar experter på Nasa som hittat en
ovanlig formation i planetens kraterlandskap." Jaha. Menar "experter"
verkligen att Hans Solo ligger infryst på Merkurius? I så fall är det
"experter" med examen från lekskolan. I ABs förstasidespuff talas om
"sci-fi-fans" - det heter *sf-fans*´- som skulle "tro på riktigt". Att
Hans Solo ligger nedfrusen på Merkurius? Seriously? Den som inbillar sig
det förtjänar iofs det förklenande epitetet "sci-fi-fan", men jag undrar
om sådana finns. Aftonbladet firar nya triumfer i idiotier. --Ahrvid --
ahrvid@xxxxxxxxxxx / Follow @SFJournalen on Twitter for the latest news
in short form! / Gå med i SKRIVA - för författande, sf, fantasy, kultur
www.skriva.bravewriting.com [2] / Om Ahrvids novellsamling Mord på
månen: http://zenzat.wordpress.com/bocker [3] C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! /Nu
som ljudbok: http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id
[4]'86081462 / Läs även AE i nya E-antologin Sista resan
http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan [5] / YXSKAFTBUD, GE VÅR
WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07) ----- SKRIVA - sf, fantasy och
skräck * Äldsta svenska skrivarlistan grundad 1997 * Info
http://www.skriva.bravewriting.com [2] eller skriva-
request@xxxxxxxxxxxxx för listkommandon (ex subject: subscribe). -----
> [...]
1997 * Info http://www.skriva.bravewriting.com [2] eller skriva-

> SKRIVA - sf, fantasy och skräck * Äldsta svenska skrivarlistan

Links:
------
[1]
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17515773.ab