[SKRIVA] Re: Den finns redan som neutralt pronomen

  • From: Aleph <info@xxxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 09 Jun 2015 18:06:09 +0700

---- On Tue, 09 Jun 2015 17:24:44 +0700 pia lindestrand wrote ----

"Den" passar möjligtvis om man talar om en katt.

*Den* som kommer; må *den* bästa vinna; *den* det angår... O.s.v.

"Hen" passar inte ens till en katt, och det låter respektlöst och dumt att
kalla sina barn "hen" (vilket dessutom är "höna" på engelska). Och här kan den
som vill, argumentera för att det bara är en tillvänjningssak. Må så vara; men
då kan vi istället vänja oss vid att använda "den" i alla motsvarande
situationer.

Själv var jag så radikal att jag redan för tjugo år sedan valde att konsekvent
skriva t.ex. "författare" oavsett om det handlar om en kvinna eller man, av
rent praktiska skäl. Just dessa könsspecifika ändelser borde rensas ut ur
svenska språket; givetvis inte p.g.a. feministiska fnoskerier (pseudofilosofin
bakom "hen" är att ord påstås styra hur vi tänker) utan eftersom de
tillkrånglar och försvårar tal och skrift helt i onödan. Städare, poet,
författare, sjukskötare, föreståndare etc borde gälla konsekvent -- och lägg
märke till att den manliga ändelsen föredras. Det finns ingen anledning att
nyckfullt kalla en sjukskötare för sjuksköterska även om det råkar vara en man.

/ Rickard

IDÉ, VETENSKAP & SKÖNLITTERATUR
Timaios Press -- www.timaiospress.com
Aleph Bokförlag -- www.alephbok.com

-----
SKRIVA - sf, fantasy och skr�ck * �ldsta svenska skrivarlistan
request@xxxxxxxxxxxxx f�r listkommandon (ex subject: subscribe).