[SKRIVA] Re: "Den" finns redan som neutralt pronomen!

  • From: "Robert Andersson" <70264andersson@xxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 16 Jun 2015 15:26:48 +0200

"Den" och "Det" kan egentligen bara användas på djur och föremål idag. I teorin
kan man använda det på människor med, men det är
väldigt oartigt och signalerar att man anser sig vara finare och bättre än "den
där". Även om man bara skriver prosa så kan läsaren
få ett negativt intryck av författaren då denne uttrycker sig så nedlåtande om
andra människor. Men vill man förolämpa eller
inte alls likvärdigt med han/hon, som ju är helt
neutrala ord.

Just nu har det stått och vägt en ganska lång tid, men jag hoppas att ordet
"hen" kommer att bli vedertaget och accepteras. Tills
dess vill jag helst inte använda det själv.

Sedan tror jag personligen att det här politiska mest är en chimär. Vitsen med
ordet är ju att det fyller en funktion och täpper
till en lucka som har funnits i språket så att säga. Däremot är jag kanske inte
helt nöjd med ordets klang och det där. Men om inte
Hen slår igenom hoppas jag det dyker upp ett annat ord som kan råda bot på
bristen.

MVH:
Robert Andersson