[SKRIVA] Re: DN utgjuter sig om Bitcoin

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 26 Dec 2013 18:04:25 +0100

Rickard:
> Miljörörelsen med opportunistisk forskarkår har gjort tappra försök att
> inbilla världen att internet är en gigantisk miljöbov. Minns bara hur en
> forskarrapport för några år sedan "bevisade" att varje googling skulle dra
> lika mycket energi som att koka en kopp te. Det visade sig självklart vara
> pseudovetenskap och pladder
  Hm.

  Artikeln Rickard refererar till säger att Internet i USA förbrukar 1% av
nationens elektricitet och alla datorer i USA tillsammans i USA 3% - den säger
inte 1-3% av all *energi*. Mycket energi går förmodligen åt till transporter
och uppvärmning utan att gå vägen över elektricitet, troligen ca 50% (i Sverige
är el ca hälften av all energiförbrukning). Internet kan därför antas dra 0,5%
av energin i USA, datorer ca 1.5%.

  Så min överslagsberäkning. Via Wikipedia finner jag att jorden förbrukade 143
PetaWh energi/år 2008.  Jag avrundar det till 150 PetaWh för i år (en liten
ökning - det har varit ekonomisk kris de senaste åren). Efter div beräkningar
får jag det till 410 Miljarder kWh/dag. Det blir enklast att räkna per dag och
siffran låter rimlig med tanke på jordens befolkning på 7 miljarder (det blir
59 kWh/person och vi bör tänka på att i tredje världen är förbrukningen låg).

  Sedan kan vi anta att alla världens invånare använder en bordsdator à 200
Watt 2 tim/dag. Låter det litet? Inte alls! i U-världen, världens alla barn
under skolåldern, alla pensionärer m fl har mycket låg användning. I I-världen
går väldigt mycket datoranvändning över till att använda laptops på batterier,
surfplattor och mobiler  som bara drar några få Watt (kanske 10-20 Watt för en
laptop eller surfplatta).

  Det blir 0.4 kWh/dag per person som världens datorer drar. Då varje person
drar ca 59 kWh får jag det till att datorer drar ca 0,68% av all energi. Den
överslagsberäkningen är konsistent med siffran om att i USA drar Internet 0,5%
av all el eller datorer 1,5% av all energi (USA är högteknologiskt och kan
förväntas vara mycket mer datoriserat). Det är också i linje med det jag sade i
mitt ursprungsinlägg om i storleksordningen 1% av all energi (som iofs var "för
Internet").

Och till det bör vi lägga att datoranvändning och Internet *sparar* mycket
energiförbrukning. Hur mycket sparas inte av att kunna skicka E-post istället
för ett pappersbrev! Resor sparas in genom att man kan göra ärenden
elektroniskt. Datorer håller reda på lagerstatus och inventering vilket gör att
saker inte behöver transporteras i onödan, då vi vet att ting finns Just In
Time där de skall vara. Datorer gör tidtabeller för flyg, tåg, båtar,
långtradare m m effektivare. Många varor har blivit elektroniska (filmer,
musik, böcker) vilket gör att de inte behöver transporteras fysiskt. Osv.

  Övergången till allt mer handhållna, mobila datorenheter (laptops,
surfplattor, mobiler) gör också datorer energieffektivare. Kretstillverkare tar
fram allt energisnålare processorer, inte minst av konkurrensskäl - användaren
vill hellre ha en surfplatta som klarar 8 än 4 timmar på en laddning.

E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /