[SKRIVA] DN utgjuter sig om Bitcoin

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 25 Dec 2013 14:30:21 +0100

För en tid sedan skrev jag ett längre inlägg om den elektroniska valutan
Bitcoin (och ännu tidigare var jag på ett seminarium om Bitcoin,som jag också
rapporterade från på SKRIVA).
  Nu anser DN att det är lämpligt att ryta till mot Bitcoin. Det är ett hot mot
gud,konungen och fosterlandet, och dessutom en"miljöfara" och så är det bara en
massa barnporr. Det är som jag alltid sagt, hot om barnporr dras fram som
slagträ mot vad som helst på nätet som inte passar de styrande.

http://www.dn.se/ledare/huvudledare/de-virtuella-pengarnas-destruktiva-kraft/

"Ett ytterligare problem som dykt upp är att det inuti pengafilerna göms
olagligt material, bland annat barnpornografi. Nya möjligheter öppnar sig också
för skattefusk, vapenhandel, korruption och finansiering av terrorism. ... Nya
bitcoin skapas av att användarna själva låter datorer lösa givna problem, en
procedur som har visat sig sluka enorma mängder el."

  Det där om "enorma mängder el" (miljöargumentet...) är starkt överdrivet.
Internet lär kräva någonstans i storleksordningen 1% av elproduktionen (på ett
ungefär) och skall vi tippa att Bitcoin-processorer svarar för bråkdelar av
promille av den förbrukningen, i jämförelse - det är helt försumbart.

 DN uttrycker sin okunskap: "Exakt hur transaktionerna med de nya digitala
sedlarna klaffar verkar det som att bara experter i kryptologi förstår." Inte
minst när man påstår att "barnporr" skulle finnas i Bitcoin-filer. Antagligen
syftar man på s k steganografi där små bit-ändringar i t ex en bildfil kan
gömma information. Men steganografi fungerar bara i infomängder där den exakta
bitsträngens utseende inte är kritiskt. Bitcoin-filer är exakt krypterade
strängar och ändrar man i den blir filen förstörd.

"Problemet" med Bitcoin som ger DN och makthavare hicka, och med tidningens
påstående utgör "en studie av människans allra mörkaste sidor", är att det tar
ifrån makthavare makt och gör det svårare för övervakare att övervaka.

  De många skandalerna med massövervakning som Edward Snowden avslöjat visar
att vi går mot ett samhälle där individens frihet allt mer inskränks. Den
politiska makten, myndigheter, underrättelsetjänster m fl gör allt mer anspråk
på att avlyssna, styra och kontrollera medborgaren. Bitcoin är gjord för att
kunna passera under övervakningsradarn - och i den meningen är Bitcoin en
positiv sak, för människan! Bitcoin är negativ för makthavare, men det är bara
bra. Har alltid ansett att människan själv skall ha mer makt, och politiker och
byråkrater skall ha mindre.

  Nog kan Bitcoin användas för knarkaffärer och allt möjligt skumt. Men det är
ingen skillnad mot idag. Knarkaffärer görs ofta upp med stora packar kontanter.
Polisen har redan tjogtals med vanliga brottsutredningsmöjligheter, och
elektronisk övervakning bör endast få förekomma i enskilda fall, mot en
specifik misstänkt, efter oberoende prövning, om misstanken och brottet är
tillräckligt allvarliga. Idag massavlyssnas hej vilt mot miljoner, miljarder
helt oskyldiga.

Nu har jag ändå svårt att tro på att just Bitcoin är lösningen på statens
anspråk på att kontrollera och styra människor allt mer. Systemet verkar en
smula komplicerat och Bitcoins värde verkar fluktuera vilt. Det är ännu mycket
få som accepterar Bitcoin som betalning. Man skulle kunna göra enklare system
med samma säkerhet. (Om jag inte minns fel lanserades i Holland för 10-talet år
sedan ett system kallat Digicash, som gjorde betalningar anonyma med ett
publikt nyckelsystem. Men det slog aldrig an.)

  Tanken med Bitcoin är dock god. Kanske litet science fiction, men god.

E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /