[SKRIVA] Balderson intervjuad

  • From: "ahrvid@xxxxxxxxxxxx" <ahrvid@xxxxxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Mon, 22 Sep 2008 14:57:59 +0200 (CEST)

Den skygge pseudonymen Bo Balderson lät i söndagens SvD intervjuas (vilket
gjordes per E-mail via författarens agent, Bengt Nordin).
  Han har blivit känd för ett antal deckare om "statsrådet" som blandar mord,
humor och politiska intriger.
  Intervjun är ganska rolig. På frågan vad han gjort efter 1990, då sista
Balderson-deckaren kom ut, svarar Balderson:
  - Försörjt mig på hederligt arbete. Försörjt, nåja. Ett, nåja. Hederligt,
nåja. Arbete, nåja.
  Balderson säger att det inte verkar komma några nya böcker, såvida han inte
får det mycket tråkigt, hamnade i stor nöd eller "snubblade över en
oemotståndlig gåta".
  Många har utpekats som Bo Balderson, inkl Astrid Lindgren, Sven Delblanc,
Tage Erlander, Jan Mårtenson, Ebbe Carlsson osv osv (ca 100 namn har
föreslagits).
  Personligen tror jag att en viss, men okänd adjukt vid namn Björn Sjöberg är
en trolig kandidat, iaf minst lika trolig som någon annan. Det såg rätt
trovärdigt ut när hans namn avslöjades för några år sedan. Bl a hade denne
plötsligt fått oväntade inkomster, som helt sammanföll med utgivningen av
Balderson-böckerna. Dessutom är den kandidaten numera död, har jag för mig, och
det är därför det inte kommer några nya böcker. (Intervjun via agenten, kan
agenten själv ha besvarat - för att hålla Balderson-intresset vid liv. Det är
kanske en litterär agents plikt.)