[SKRIVA] Varken "vare sig...eller" eller

  • From: "ahrvid@xxxxxxxxxxxx" <ahrvid@xxxxxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Sun, 21 Sep 2008 15:58:59 +0200 (CEST)

SvD:s språkspalt 20/9 reder ut det här med "varken...eller" samt "vare sig...
eller". Det senare felanvänds ofta när det förra borde användas. Användningen
är rätt enkel:
  "Varken...eller" bör användas när det *inte förekommer någon annan negation"
i sammanhanget. Det beror på att "varken" i sig utgör en negation.
  "Vare sig...eller" bör användas när man utanför uttrycket har en negation.
  "Jag har varken hängslen eller livrem" är korrekt. Men "Jag har vare sig
hängslen eller livrem" är inte korrekt (borde vara "Jag har inte vare sig
hängslen eller livrem".)
  Kommer man bara ihåg "varken = negation i sig" bör man sedan kunna komma
rätt.