[SKRIVA] Re: Balderson intervjuad

  • From: "Göran Ivarsson" <ivarsson.g@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Wed, 24 Sep 2008 20:01:18 +0200

Den 2008-09-22 skrev ahrvid@xxxxxxxxxxxx <ahrvid@xxxxxxxxxxxx>:
> Den skygge pseudonymen Bo Balderson lät i söndagens SvD intervjuas (vilket
> gjordes per E-mail via författarens agent, Bengt Nordin).
>  Han har blivit känd för ett antal deckare om "statsrådet" som blandar mord,
> humor och politiska intriger.
>  Intervjun är ganska rolig. På frågan vad han gjort efter 1990, då sista
> Balderson-deckaren kom ut, svarar Balderson:
>  - Försörjt mig på hederligt arbete. Försörjt, nåja. Ett, nåja. Hederligt,
> nåja. Arbete, nåja.
Ständigt dessa pseudonym. Jag skulle gissa att ett vissst annat
pseudonym skulle kunna svara något liknande på samma fråga. Hur skulle
man annars orka hålla på och trakassera någon som han har gjort?

>  Balderson säger att det inte verkar komma några nya böcker, såvida han inte
> får det mycket tråkigt, hamnade i stor nöd eller "snubblade över en
> oemotståndlig gåta".
>  Många har utpekats som Bo Balderson, inkl Astrid Lindgren, Sven Delblanc,
> Tage Erlander, Jan Mårtenson, Ebbe Carlsson osv osv (ca 100 namn har
> föreslagits).
Jag är inte bekant med denna Balderson. Kan du ge utlåtande om något
av det han har skrivit?

--
Göran II