[SKRIVA] Re: Astrobiologi

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Sun, 16 Mar 2014 18:52:01 +0100

Den 16 mars 2014 18:20 skrev Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:
>   Fast det är ändå en sorts nebulosateori. Rotation. Det finns något slag
> av disk av materia, som formar planeterna. Ingen hade nog på den tiden alla
> svar och alla detaljer. Nebulosamodellen som vi känner den nu har också
> solen existerande innan planeterna börjar formas. (Nu är inte jag expert på
> Swedenborg. Han verkar ha haft många idéer.)

Nej, Swedenborgs spekulationer har ingenting med nebularhypotesen att göra.
Det är bisarrt att Arrhenius, som också var helt ute och cyklade när han
slog fast att Swedenborg hade Descartes kosmologi som förebild*, inte pekar
ut Descartes som nebularhypotesens skapare istället för Swedenborg;
Descartes hade en uppfattning om planetsystemets uppkomst som har betydligt
mer gemensamt med nebularhupotesen än Swedenborgs. Men som sagt, Arrhenius
var en vetenskapshistorisk amatör.

Enda anledningen till att Arrhenius tog för givet att Swedenborg var
inspirerad av Descartes var talet om "etervirvlar" runt varje himlakropp,
hos Swedenborg en följd av alla partiklars cirkelrörelse och hos Descartes
en följd av att de i rak linje rörliga partiklarna krockar och mals sönder
mot varandra.

Jag är mycket fascinerad av äldre tiders kosmologier, som ofta var genialt
kreativa och vackra i alla sina felaktiga slutsatser.

*) Swedenborgs förebild var G.W. Leibniz och dennes lärjunge Christian
Wolff, och i "Principia rerum naturalia" är Swedenborg helt öppen om att
han haft Wolffs verk "Cosmologia generalis" som förebild, och använder sig
till och med av samma terminologi. Det ironiska i sammanhanget är att
Leibniz och Wolff utarbetade sin naturfilosofi och kosmologi som en
reaktion _mot_ Descartes naturfilosofi och kosmologi.