[SKRIVA] Re: Astrobiologi

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Sun, 16 Mar 2014 16:34:06 +0100

Den 16 mars 2014 15:43 skrev Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:
> 2) Solsystemet har enligt nebulosamodellen bildats ur interstellära
> gasmoln (liknande de nebulosor vi kan se i teleskop) som i sin tur kommer
> från exploderande stjärnor. [...]

(Aningen senare, under 1700-talet, skall vår egen Swedenborg ha varit tidig
> med att föreslå vad som i princip är nebulosamodellen.)

Mitt specialområde (har skrivit två uppsatser där ämnet haft en viktig
plats):

Den förste som beskrev nebulosamodellen var faktiskt Immanuel Kant i ett av
sina ungdomsverk, på engelska som "Universal Natural History and Theory of
the Heavens, or Essay on the constitution and the mechanical origin of the
whole universe according to Newtonian principles" (1755). Kant hade en god
förståelse för matematik men var ingen expert, så det blev franske
vetenskapsmannen Pierre Simon Laplace som 1796 formulerade nebulosamodellen
som en matematiskt grundad teori. Under 1800-talet brukade modellen
benämnas som just "Kant-Laplaces nebularhypotes".

Swedenborgs inblandning är en ogrundad myt som den vetenskapshistoriske
amatören Svante Arrhenius skapade i ett förord till en engelsk översättning
av Swedenborgs kosmologi "Principia rerum naturalium". Swedenborg hävdar i
själva verket att den massa som planeterna består av slungades ut från
Solen genom centrifugalkraften, lade sig en hård gördel runt solen, sprack
upp genom centrifugalkraften varvid bitarna skapade planeterna. Swedenborg
ignorerade till och med Newtons gravitationsteori och rörelselagar när han
skapade sin kosmologi; han ansåg liksom Galileo att gravitationen berodde
på att alla kroppar i universum har en naturlig tendens att röra sig i en
cirkel. (Vilket i och fr sig är en mycket intressant tanke, hur fel den än
är.)