[SKRIVA] Re: Ang: Re: Falsk blog stoppad

  • From: "Johan Remer" <johan.remer@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx, sverifandom@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
  • Date: Fri, 29 Feb 2008 20:13:52 +0100

On 2/29/08, ahrvid@xxxxxxxxxxxx <ahrvid@xxxxxxxxxxxx> wrote:
> [...]
> tekniska medel för att göra en falsk framställning. (Och det är i sig
> sabotage.)

>  Men inte postat av mig på någon "blogg". Du tycker inte att en person själv
> skall ha rätt att bestämma över sitt material? (Min uppfattning är att man
> skall ha det, dock med undantag för USA-lagars "fair use" eller äldre svensk
> lags "enskilt bruk". Men publik postning inför potentiellt miljarder användare
> går utanför det. Användning av material för att förklena upphovsmannen är
> aldrig rätt heller - det bryter mot ideell upphovsrätt.)
Jag säger inte att denne någons beteende var moraliskt försvarbart.
Jag bara pekar på att du använder fel ord för att beskriva
situationen. Varken tekniskt sabotage eller bedrägeri är passande
ordval, men däremot upphovsrättsbrott och säkert andra ord också. (Som
också det är ett dåligt beteende)

>  Din statistik om SKRIVA är delvis fel, men framför allt irrelevant. Så du
> tycker inte det postas tillräckligt? Än se'n. Det är minst av allt mitt fel.
Min statistik är fullkomligt korrekt (Förutom att du kommer att
förneka att du ligger bakom "gittans")
Och det är visst ditt fel att det inte postas tillräckligt. (Av andra
än dig själv - du håller ångan uppe) Jag har lurkat tillräckligt länge
för att ha upplevt listflytten. Det var efter den och efter kritik
från olika håll som trafiken först ökade i kaoset för att sedan klinga
av och göra februari till listans sämsta månad någonsin.
Att säga att detta "minst av allt [är] mitt [Ahrvids] fel" är förstås
bara naivt. Visst finns den *teoretiska möjligheten* att trafiken (av
icke-Ahrvid-användare) har minskat något otroligt *helt oberoende* av
listflytten. Men är det troligt?

>  Men det bör påpekas att utmärktheten i censur, dvs "moderering", mycket
> starkt kan ifrågasättas. SKRIVA:s grundprincip har alltid varit att sky slikt.
Det är väl upp till var och en driva sin mailing-lista bäst de vill?
SKRIVA drivs utan moderering, Korkek och Sverifandom drivs med
moderering. Sedan är det upp till var och en att välja vad de vill
"köpa" på marknaden för mailing-listor.

Värt att notera är också att du själv är en relativt aktiv medlem på
Sverifandom, som vad jag alltså förstår inte tar ställning mot
moderering på samma sätt som SKRIVA. Om du var principfast så borde du
väl undvika Sverifandom?
(Jag ber här om ursäkt om det skulle vara så att Svfandom har samma
policy mot moderering som SKRIVA. Jag hittar ingen regelsida.)

>  Blotta närvaron utgör förpestning, med tanke på att det är någon som brukar
> tekniska sabotagemedel. Det är bland det värsta man kan syssla med. Det är
> *som*
> *att* sända ut virus, göra crackerintrång och förstöra, plantera trojaner.
(Min stjärmarkering i citatet)
Jag ror jag vet vem du syftar på. Du säger att den persons närvaro är
*som att* sända ut virus och göra crackerintrång. Men har denna person
faktiskt gjort de saker du nämner? Några virus och trojaner har jag
inte märkt av bland listtrafiken. Har han skickat sådant till dig
eller någon annan privat? Eller snackar du bara i luddiga termer för
att smutsa ner honom?

Hur någons blotta närvaro kan likställas virus, intrång och trojaner
övergår verkligen, verkligen mitt förstånd.

Även att jämföra en blog startad i någon annans namn med dem sakerna
tycker jag är en jämförelse som haltar. Visst är beteendet *fel*! Det
kan vi båda vara överens om. Men det är knappast likvärdigt eller ens
jämförbart med att göra intrång och plantering av virus och trojaner!

> Men du
> jämför det förstås med att stjäla cyklar... (Personligen finner jag även
> cykelstöld allvarligt. En cykel är värd typ 1000 kr, och det är en bra bit
> allvarligare än snatteri till att börja med.)
Det var en jämförelse. Mord vs cykelstöld. Sluta snurra ihop begreppen.

--Johan