[SKRIVA] Re: Falsk blog stoppad

  • From: "ahrvid@xxxxxxxxxxxx" <ahrvid@xxxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 29 Feb 2008 20:11:44 +0100 (CET)

Från: thomas_a@xxxxxxxxx
>Vad är SKRIVA? När jag tänker på SKRIVA tänker jag inte på
>själva mailinglistan som någon slags abstrakt koncept som
>existerar oberoende av listservrar och användare.
  SKRIVA är öppen för alla medlemmar att posta på. Alltså står listan till
förfogande.
  Sedan tar du upp, skall vi kalla det, E-existentiella frågor. "Vad är
SKRIVA?" t ex.
  Det är en E-postlista. Men det är också ett antal grundläggande idéer,
grundidéer som har en upphovsman - dvs otvivelaktigen undertecknad. Jag har a)
grundat SKRIVA, b) format dess principer, och c) övervakat att SKRIVA:s
principer följts.
  Du påstår litet slängigt att SKRIVA skulle ha "fölorat sitt humankapital".
Det är förvisso litet mindre aktivitet på listan nu än förr (fast sådant kan
ändras). Men "humankapital" är något mer än blott statistik - det är ockå
idéer. SKRIVA:s bärande idé är att listan är *omodererad*. Om listan skulle
sammanfattas i blott två regler skulle de vara ungefär 1) listan handlar om
skrivande och fantastik, 2) listan är omodererad.
  2)  har alltid stått först eller mycket tidigt i alla versioner av FAQ:s som
finns för SKRIVA. Det är en en central del av SKRIVA:s "humankapital"
(=idémässiga bas). Det är inte en flimsig sidoreflektion att SKRIVA är
omodererad och inte nyttjar censur, utan helt fundamentalt inbyggt i listan.
Det är SKRIVA:s själ, det är dess grundlag. *
  SKRIVA har tvärtom försvarat sitt "humankapital" genom att insistera på att
listan förblir såsom den grundades att vara, såsom den alltid i sin grundlag
sagt att den skall vara, och såsom det faktiskt är en förutsättning för
skrivande (som är en aktivitet baserad på yttrandefrihet) att den måste vara.

> För mig består den av sina medlemmar.
  Nå, bara i den utsträckning medlemmarna godtar listans grundlagar. Den som
vill vara med på en annan lista än den som beskrivs i SKRIVA:s FAQ (= grundlag,
i all praktisk mening) bör vänligen lämna den nu.

>subscriba dem på listan, sen kan du ha diskussioner med dig
>själv så att listan ser ut att ha ett innehåll.
  Sådant orkar jag inte hålla på med.

--Ahrvid

* "Moderering" (och mer än det!) får dock användas mot försök till tekniska
attacker. Man utesluter robotar som sänder spam, virus eller andra försök till
teknisk attack. Att stoppa spam, virus, crackare etc är yttrandefrihetsmässigt
klanderfritt, anser jag.