[SKRIVA] Re: Alfred Hitchcock Hour

  • From: "Tora Greve" <tora.greve@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 1 Oct 2014 12:34:59 +0200

Jag kommer också ihåg den.
Tora.

-----Ursprungligt meddelande-----
From: Ahrvid
Sent: Wednesday, October 01, 2014 1:21 AM
To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
Subject: [SKRIVA] Re: Alfred Hitchcock Hour

Pia:
> Kom i dagarna att tänka på den här tv-serien "Alfred Hitchcock
presenterar" tror jagden hette på svensk tv,
> där den sändes kring mitten
av 1960-talet.  ... Någon mer som har minnen av den
> här tv-serien?
  Absolut! Jag kan inte påminna mig att den gick i svensk TV på 60-talet
(men det kan mycket väl stämma iofs, från den tiden minns jag dock t ex
"Helgonet", "Rymdpatrullen" och "Min vän från Mars") men jag är säker på att
en del avsnitt gick på 70-talet (kanske repris från 60-talet, vad vet jag?).
En sommar satt vi i släktens timmerstuga i Lappland och såg Hitchcock-serien
på deras batteri-TV (märke Sony; min morbror hade vunnit den TV::n i en
slogantävling och den gick på ett bilbatteri vi kunde ladda hos grannen).
Minns ett avsnitt med en tavla som på något sätt blev levande.
  Men "Hitchcock presenterar" har gått senare också, och då talar vi om sent
80-tal eller tidigt 90-tal (ungefär). Om jag minns rätt har SVT sänt både
original-Hirckcock och nyinspelningar där man behållit Alfies presentationer
(som var suveräna!) men haft nyinspelade stories efter originalmanus. Det är
nästan så att Alfred H's eget uppdykande i början och slutet av varje
avsnitt är det bästa med hela programmet... Hans röst,, hans avsiktligt
stela framträdande, något skruvat skämt - Hitch kunde regissera sig själv!
  Jag gillade de här "antologi-showerna", en knapp timme med 2-3
fantastikhistorier i varje. Förutom Hitchcock hade vi t ex Twilight Zone,
Ray Bradbury's Theater, Tales from the Crypt (många gick på SVT, en del på
TV4 - jag minns inte exakt). Det är perfekt att ha liksom en novell i
TV-form som tar 15-20 minuter och få in flera sådana stories på en TV-timme.
  Det görs inte sådana längre! Jag har inte sett dem i alla fall. Och
Hitchocks version var nästan bäst av dem allihop. (Han regisserade dem inte
själv, men hade inflytande över manus, urval osv, såvitt jag vet.)

--Ahrvid

Ps. TV var bättre förr! "Helgonet" slår alla moderna TV-deckare. "Bröderna
Cartwright" alla andra cowboy-shower. "Star Trek: The Original Series"
håller jag högre än alla efterföljare (många kända sf-författare skrev
manus). "Hylands hörna" var mycket roligare än "Allsång på Skansen". TV har
plattats ut - kanske en följd av att vi fått platt-TV...

www.skriva.bravewriting.com<http://www.skriva.bravewriting.com> & delta i
FANTASTIKNOVELLTÄVLINGEN 2014 <http://www.skriva.bravewriting.com/>
http://www.skriva.bravewriting.com<http://www.skriva.bravewriting.com/> / Om
Ahrvids novellsamling Mord på månen: http://zenzat.wordpress.com/bocker C
Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik
framtidsmiljö"! /Nu som ljudbok:
http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id=9186081462 / Läs även AE i
nya E-antologin E-Xtra Vildsint https://bokon.se/ebok/vildsint_jens-stenman
/ YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)