[SKRIVA] Alfred Hitchcock Hour

  • From: pia lindestrand <pialindestrand@xxxxxxxxxxx>
  • To: skriva lista <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 30 Sep 2014 22:47:19 +0000

Kom i dagarna att tänka på den här tv-serien "Alfred Hitchcock presenterar"
tror jagden hette på svensk tv, där den sändes kring mitten av 1960-talet. Jag
såg den alltså när jag var så där fem, sex år gammal och upplevde den som
ganska kuslig.Jag mindes speciellt ett avsnitt med en liten vit flicka som hade
en svart docka.Flickan leker med sin docka längst bak i trädgården när det
börjar bli mörkt ute ochnär hennes mamma kommer för att hämta in henne till
läggdags har flickan blivitmörkhyad medan hennes docka blivit vit.Ja,
åtminstone var det så jag mindes det.  Nu hittade jag avsnittet på youtubeoch
det heter "Where the Woodbine twineth". Det hemska i slutet visar sig vara
SPOILER! att flickan förvandlats till en docka (och hennes docka har blivit en
levande flicka).Där kan man ju se hur ens minne förvrängs med åren (mitt
antagande om att det var hennesmamma som letar upp henne var också
fel).Kuriosa: svenske Alf Kjellin regisserade avsnittet.Någon mer som har
minnen av den här tv-serien?Eller idéer om hur ens minnen kan bli så ..fel. Jag
trodde att jag hade en tydligminnesbild av att sista scenen i det här avsnittet
var hur flickan står ochhåller sin docka alltmedan mamman skriker för att de
bytt hudfärg.-Ska finnas en novell också som tv-filmen baserats på.
http://www.101bananas.com/library2/woodbine.html
http://www.youtube.com/watch?v=amR2SipHHg8&list=PLD7A162E36287A127