[SKRIVA] Re: Alfred Hitchcock Hour

  • From: info <info@xxxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 01 Oct 2014 01:30:38 +0200

---- On Wed, 01 Oct 2014 00:47:19 +0200 pia lindestrand  wrote ----

>Kuriosa: svenske Alf Kjellin regisserade avsnittet.Någon mer som har minnen av
>den
> här tv-serien?

Absolut. Eftersom Hitchcock är en av mina absoluta favoritregissörer, har jag
varit mycket medveten om allt han gjorde. Alf Kjellin fick ett internationellt
genombrott när han spelade huvudrollen i klassiska "Hets"" efter manus av
Ingmar Bergman. I Sverige kategoriserar man inte vanligtvis denna film som en
psykopatstudie, men det är vad den i praktiken är: En latinlärare med
nazistiska drag (Stig Järrel) terroriserar en student och hans flickvän, och
manipulerar flickvännen till självmord. Jag växte upp med den ansträngda
tolkningen att filmen skulle vara en kritik mot äldre tiders auktoritära
skolsystem, men att detta är en gedigen psykopatstudie måste ha tilltalat
Hitchcock.  Alf Kjellin både spelade i och regisserade åtskilliga av avsnitten
i Alfred Hitchcock Hour: http://www.imdb.com/name/nm0458033/?ref_=tt_ov_st

SKRIVA - sf, fantasy och skr�ck  *  �ldsta svenska skrivarlistan
request@xxxxxxxxxxxxx f�r listkommandon (ex subject: subscribe).