[SJABBAT SJALOM] Parasjat Emor - Omertellen

  • From: "Avraham Roos" <avrahamroos@xxxxxxxxxxxx>
  • To: <parasjathasjawoea@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 12 May 2006 15:26:03 +0200

Parasjat Emor

13/5/06  15 Ijar 5766

30e dag van de omer

(Vanwege het overlijden van de grootvader van mijn vrouw deze week ben ik
voortdurend in de sjiwe en heb ik geen tijd gehad om een e-mail voor te
bereiden. Vandaar hier iets dat ik vorig jaar rond deze tijd verstuurd heb.
Voor de trouwe lezers, sorry voor deze onoriginele e-mail.)

Daar het over drie dagen (maandag avond en de hele dinsdag) Lag Baomer is en de
mitswa van het omer tellen in deze parasja voorkomt wi ik het ditmaal hebben
over het omertellen.

(Lag betekent in letterwaarde 33 daar deze dag de 33e dag van de omertelling
is. We tellen de dagen van Pesach tot Sjawoeot (het Wekenfeest) 7 X 7 weken. De
omertijd is een treurperiode daar in deze tijd 24.000 leerlingen van Rabbi
Akiwa stierfen. Deze 33e dag is een feestdag daar op deze dag de sterfte
ophield.)

Door het tellen wordt er een link gelegd tussen de uittocht uit Egypte en het
krijgen van de tora op de berg Sinai. Ik wilde hier enkele ideeen brengen welke
ik vond bij het leren over deze periode.

De Chidoesjee Harim en Sefat Emet brengen een interessant Talmoedisch principe
naar voren bij hun bespreking over de omertijd: Klal Oefrat Oeklal - Ie Ata Dan
Ke-Een Haprat. Als we ergens een algemene regel vinden, gevolgd door een
specifieke regel waarna er weer een algemene regel komt, dan volgen alle drie
de regels de beperkingen van die specifieke regel. Dit klinkt wat ingewikkeld
dus laat ik het uitleggen.

In de tora lezen we over een dief die een boete moet betalen voor alle gestolen
goederen (algemene regel). Ook lezen we dat hij elk verloren gegaan voorwerp
moet vergoeden (ook een algemene regel). Uit deze twee regels zou men kunnen
opvatten dat een dief voor ELK gestolen voorwerp een boete moet betalen. Maar
als een sandwich tussen deze twee algemene regels lezen we een specificatie van
enkele voorwerpen: een os, een ezel, een schaap of een kleed (Sjemot/ Exodus
22:8)  De talmoedische regel nu leert ons dat hier de boete alleen moet worden
voorgeschreven als de dief een soortgelijk voorwerp steelt maar niet als hij
onroerend goed, schuldbewijzen of iets dergelijks steelt. (Bava Metzia 57b)

Hoe is dit nu verbonden met het omertellen? Pesach is een nationale feestdag
alsook Sjawoeot. De omerdagen worden echter niet door het Sanhedrien of welk
algemeen lichaam dan ook geteld. Het is iets persoonlijks, voor iedere Jood.
Dit wil zeggen dat ieder een persoonlijke verantwoordelijkheid heeft om zich
voor te bereiden op het krijgen van de tora.

En zoals het Klal Oeprat Oeklal principe ons leert dat de klal, het algemene de
wijs van de Prat, het specifieke volgt, zo zien we dat de effectiviteit van
Pesach en Sjawoeot afhangt van de manier waarop het individu de dagen geteld
heeft. Wie zich gedurende deze periode in heeft gespannen om tot een hoger
spiritueel niveau te komen zal het resultaat hiervan oogsten op Sjawoeot. Maar
wie deze dagen lui in de zon heeft gelegen zal zich nauwelijks bewust zijn van
het spirituele potentiaal dat Sjawoe'ot ons te bieden heeft. Hij zal daarom ook
geen echte vrijheid vinden die Pesach ons biedt!

We zien dit idee ook bij de offers die aan het begin en eind van de omertijd
gebracht werden. De omertijd begint met het omer offer, een offer van gerstmeel
van de nieuwe oogst. Op Sjawoeot bij Moesaf werden twee broden geofferd welke
gemaakt waren van tarwemeel van de nieuwe oogst. Onze geleerden zien gerst als
minderwaardig eten, vaak gebruikt als dieren voer en niet voor mensen. Aan de
andere kant wordt tarwe gezien als het hoogste mensen eten. Het wordt zelfs
vergeleken met de menselijke intelligentie. Zo lopen we zeven weken door waarin
we beginnen met dieren voedsel en eindigen met mensen voedsel. Dit symboliseert
de groei en vooruitgang, van minderwaardig naar meerderwaardig, van
lichamelijke vrijheid naar geestelijke vrijheid van de wet van de Farao naar de
wet van G-d.

Sjabbat Sjalom en... tel ze!

Avraham Roos

                        Avraham Roos

                       using Skype: avrahamroos
                        avrahamroos@xxxxxxxxx
                        IM: avaway@xxxxxxxxxxx
                        www.avrahamroos.cjb.net  tel:
                              mobile:
                              pager:  +972-3-9794061
                              052-5611558
                              ICQ#22351330

            Add me to your address book... Want a signature like this?

JPEG image