Re: Uklar komakorrektor

  • From: "Torben Taustrup" <ttau@xxxxxxxxxx>
  • To: <astrolist@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 10 Jan 2010 10:09:46 +0100

Hej Michael

Gad vide, om den gode Wieth-Knudsen var klar over, at der
ikke ville være problemer med sod fra skorstenen, da han i
sin tid tegnede hus og observatorium?
Umiddelbart virker det ikke smart at placere skorstenen vest
for kuplen, da vi jo har en overvejende vestlig vindretning
her i Danmark. De smarteste ville være at placere skorstenen
nord for kuplen skulle man synes.
Jeg har også hørt, at pollen kan sætte sig på de optiske
flader. Jeg har dog svært ved at forestille mig, at de
ligefrem kan trænge ind mellem de to linser.
Man kan gøre to ting for at beskytte sin optik, så
instrumentet ikke påvirkes af vejrliget. For det første kan
man lukke tubus alle de steder, hvor der kan komme luft ind,
og dernæst kan man forsyne tubus med en varmekilde, så
luften i den ikke kan nå dugpunktet.