[ANN] Teleskopsalg, de sidste dele nu endnu billigere

  • From: "Henrik Delfer" <henrik@xxxxxxxxxx>
  • To: <astrolist@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 3 Mar 2010 23:49:59 +0100

Hej alle.

Jeg håber ikke i er alt for trætte af mine annonceringer, for hurtigt at få
solgt mit teleskop. Jeg vil blot fortælle at min "teleskopsalgs-hjemmeside"
nu er opdateret, så det tydeligt fremgår, hvilke stumper der er tilbage, og
hvilke der stadig er til salg. Jeg har også valgt at justere priserne lidt
ned, i håbet om at få afsluttet salget hurtigt.

Jeg har fået mange henvendelser og solgt en masse stumper (heriblandt min
EQ6-Pro montering), men til min store undren ikke på selve teleskopet, så
tilgiv mig denne korte beskrivelse, for det er et virkeligt godt instrument
man kan få sig - til en billig penge.

Skywatcher ED100-Pro-2
----------------------
Der er tale om et Synta-teleskop af mærket Skywatcher. Synta producerer også
teleskoper under andre navne som f.eks. Orion, og laver gode men billige
teleskoper. Lige præcist den model jeg sælger, er en Skywatcher Evostar
ED100-Pro-2. En 100mm f/9 refraktor med en frontlinse bestående af hhv. et
Flourit (FLP-53) og et Crown (BK7) linseelement. Da der kun benyttes to
elementer til frontlinsen, kan den ikke betegnes som en ægte apokromat, men
i ydelse kommer den MEGET tæt på. Teleskopet er blevet bedømt og vurderet
mange gange og får samstemmende ros for den høje optiske kvalitet.

Instrumentet er ikke bare glimrende rent visuelt, der er også fantastisk til
astro-fotografering. Man får ganske enkelt ikke en bedre refraktor til under
6.000,- kroner.

Prisen for denne semi-apo i særklasse er nu nedsat til 2.900,- kroner.

Moonlite Focuser (CF-2) med Stepper Motor Option og PC Interface
Det ultimative indenfor fokusere. Stepper-motoren kører uden kobling, med
meget lav backlash, og kan repositioneres med høj nøjagtighed. Opløsningen
er på fantastiske 0,00008" pr. micro halv-step. Der medfølger et
PC-interface, så fokuseren kan styres manuelt (via knapper på kontrolboksen)
eller fra et program på computeren (ASCOM kompatibelt). Fokuseren er MEGET
stærk, og kan uden problemer bære det tungeste fotografiske udstyr (DSLR
eller dedikeret Astro-CCD kamera med filterhjul). Fokuseren er lækkert
udført i anodiseret aluminium.

Fokuseren er indkøbt til brug sammen med min Skywatcher Evostar ED100-Pro-2,
men kan også erstatte en eksisterende fokuser på alle Synta-producerede
teleskoper som f.eks. Celestrons 6" refraktor, Orions 150mm, 120mm, 100mm,
og 80mm refraktorer, Orions ED80, ED100, og ED120, Vixens ED80FS, ED100SF,
Sky Watcher Pro Serien P80, P100, P120, ED-APOs, og alle EQ5 serie
teleskoper.

Har du et af de nævnte teleskoper, eller tænker du på at købe et af dem
(eller det teleskop jeg sælger), så burde du unde dig selv den luksus det er
at have en fokuser som denne.

Prisen for denne ultimative fokuser er nu nedsat til 2.800,- kroner.

Andre stumper
Jeg har også andre stumper der endnu ikke er solgt, som jeg har valgt at
nedjustere prisen yderligere på. Hvis du er interesseret i at se, hvad der
er tilbage, så besøg http://nattehimlen.dk/teleskopsalg/

De bedste hilsner / With best regards
Delfer
http://delfer.dk/