Re: M13 fra sidste år . og grøn-balance

  • From: "Agga og Michael" <aggamich@xxxxxxxxxx>
  • To: <astrolist@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 23 Apr 2010 19:18:40 +0200

Hej Henrik

Tak for roserne. Det var da også nogle smukke billeder du har fanget. Især
M97 og M108.

De første er godt nok flaskegrønne.

Jeg fokuserer med en Bahtinov maske. Det er genialt, har pillet alt
Robofokus af mit grej og bruger nu kun Bahtinov masken. Den er ligeglad med
seeing, berøring, jordskælv osv. det funker bare! En revolution! Kan kun
anbefales!

Har derefter testet stackning af mange frames med hhv DeepSky Stacker, Maxim
og ImagesPlus. DeepSky kan ikke styre farvebalancen og Maxim er håbløs at
arbejde i pga den ringe brugerflade og visning. Billederne ser mærkelige ud
og skifter udsende afhængig af mange forhold f.eks. zoomfaktor, man har
ingen visuel fornemmelse af hvad man har med at gøre. ImagesPlus er nem at
rette op mht farvebalance og den stacker ufortrødent lige i øjet hver gang -
ihvertfald indtil nu. Kan kun anbefales.

Desuden er jeg begyndt at tage både bias, darks og flats - og det fungerer
utrolig godt og nemt i ImagesPlus som i parantes bemærket er lavet til DSLR.
Jeg kan se på min temperaturmåler på chippen, at temperaturen farer op og
ned når man holder pause eller skifter til kortere eksporneringer ved bias
eller flats. Så det gælder om at tage darks, umiddelbart efter sine lights
og måske endda også smide de første 5-10 lights ud indtil kameraer er varmet
det 10-15 grader op som der faktisk er tale om. Lav flats så korte som
muligt, helst under 2 sek, så er flatdarks ikke nødvendige. Eksponer til
mellem ½ og 2/3 af mætningen.

Kalibreringsfiler er kæmpe forbedring, jeg arbejder nu på at lave en
lyskasse vha http://www.posterpoweruk.co.uk/page7.htm til min C14 så jeg er
ufahængig af dagslys- eller morgenflats, hvis man vil skifte til reducere
eller andet.

Hvis man vil ramme en perfekt farvebalance kan man bruge en G2V
(sollignende) kalibreringsstjerne som Michael Stauning viser på sin
hjemmeside.

Så kan det vist ikke gå helt galt.

Mange hilsner
Michael