Re: Jupiter fra den 7/11

  • From: Niels Haagh <nth@xxxxxxxxxxxxxxxxx>
  • To: astrolist@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Fri, 12 Nov 2010 10:07:16 +0100

Hej Lars og Torben,
Det kan beregnes som en helt almindelig trekantsberegning:

Tan V = a/b (hvor v er vinklen, a er størrelsen i ccd-planet og b er
brændvidden)

Det betyder her:

b = a/Tan V    >>> b= 0.0056mm/tan (0.114" /60/60)  = 10132mm

Så jeg mener Lars har ret :-)

Iøvrigt kan beregningen også simuleres på min CCD simulator. Vælg et Toucam
- det har samme pixel størrelse.

http://www.trackthestars.com/index.php?option=com_content&task=view&id6&Itemid0
Mvh Niels

Med venlig hilsen/Kind regards