[SKRIVA] Re: Rec: Den larmande hopens dal/E Andersson

  • From: "Anders Lindberg" <anders.lindberg@xxxxxxxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Wed, 10 Sep 2008 05:51:32 -0500

>Jag kan varken instämma i eller såga din recension, då jag ännu
>inte har haft tillfälle att läsa boken. Idag kommer dock Erik
>Andersson att närvara på litteraturmingel (!) vid Karlstads
>universitet, så jag ska smyga mig dit och se om han kanske säljer
>några verk, förhoppningsvis med en personligt riktad autograf i
>("Till min allra käraste norrlänning, vi borde träffas oftare!
>-Erik Andersson").

Intressant! Skriv gärna något om hur mötet var.

>Angående anföringsmarkeringar kan jag dock uttala mig. Att inte
>använda sådana är ett beprövat grepp - Hjalmar Bergman (i bland
>annat Chefen fru Ingeborg) och åtskilliga andra mästerliga
>författare excellerar i bruket, så den som väljer att använda sig
>av det befinner sig i gott sällskap. Mumlande vet jag inte om det
>blir, men visst skapas en viss distans som är lite ovanligare i
>nutida litteratur.

Jag tror jag föredrar anföringsmarkeringar. Sedan är det en annan sak om man av
dessa föredrar pratstreck eller citationstecken. Oftast föredrar jag
citationstecken, då de blir tydliga. Ett pratstreck står ju endast i början av
en replik. Men många fördrar pratstreck.

Det blir tydligare med anföringstecken. På samma sätt blir det tydligare om man
använder skiljetecken. Det finns modernistiska författare och poeter som
försöker skriva utan skiljetecken också. Det blir svårt att läsa, faktiskt.

/A.L.

anders.lindberg@xxxxxxxxxxxxxx

--
Be Yourself @ mail.com!