[SKRIVA] Om novelltävlingen

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 3 Sep 2010 13:17:30 +0200

Har nu hunnit med första mycket preliminära genomgången av
Fantastiknovelltävlingen. Ett stort antal noveller (ack, mycket läsningsjobb!)
skall nu utsättas för envetnare granskning. Och konkurrensen blir hårdare än
någonsin.
  Jag har inte gjort detaljstatistik, men väl en del överslagsberäkningar.
(Dessutom kan det finnas gränsdragningsproblem.)

Ungefär hälften av bidragen ligger inom science fiction (vilket inte alls
utesluter att det kan vara ganska vag sf - det är relativt litet "hård" sf).
Därefter är skräck och fantasy ungefär lika popuära

Ungefär 2/3 av bidragen är av män, och sålunda 1/3 av kvinnor. Det är något
mindre kvinnlig andel än brukligt (den brukar ligga på kanske 40-45 procent).

Vanligaste längden (och här får jag gå på ögonmått) verkar vara 10-20 000 tkn.
Det är en mycket liten andel korta noveller (typ 5-6 000 tkn).

Ena sidan vinner säkert, andra förlorar - så rösta på PIRATPARTIET ISTÄLLET!
Arr arr!                                     -----