[SKRIVA] Om novelltävlingen

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 1 Sep 2009 14:56:30 +0200

Det blev ganska intressant i slutspurten av Fantastiknovelltävlingen 2009. Om
jag räknat rätt - och det finns en liten felmarginal - kom det in precis 100
bidrag! Förra året kom 101 bidrag, så de bägge tävlingarna ligger så gott som
jämsides. (Det kan vara en felmarginal på 1, max 2. Mailsystemet säger förstås
exakt hur många mail som kommit in i tävlingsmappen, men sedan får jag i
huvudet dra ifrån och lägga till. Enstaka postningar är inte noveller, vilket
blir minus, och flera postningar innehåller multipla noveller i ett mail,
vilket blir plus. Dessa plus och minus får jag hålla i huvudet, och utgör
själva felmarginalen.)
  Enbart sista dygnet kom det in ca 25 bidrag.
  Jag gjorde ett kraftryck och har upprättat listan över "finalnovellerna",
vilket blev 25 stycken. Jag har varit i kontakt med samtliga i juryn de senaste
dagarna, och de bör vara i startgroparna. Någon sade t o m med "Det skall bli
kul att läsa!".
  Mitt spontana intryck är att kvaliteten är ganska hög, i alla fall bland
finalnovellerna. Jag hade från början en längre finallista - man kan dock inte
belasta juryn med för mycket! - och hade rejäla bryderier med att stryka ned
något. Det är viss (men inte jättestor) övervikt manliga författare. Sf och
skräck är populärast; fantasy halkar efter något. Men därtill kommer noveller
som ligger i gränslandet, t ex bidrag som kan tolkas som skräck med
fantasystuk, fantasy med sf-stuk, osv.
  Det hela kan nog bli spännande!

--Ahrvid

Ps. Dags kanske för en ny "intern" novelltävling (alltså bara för SKRIVAiter,
inte riktad mot allmänheten). Jag har en idé, som jag får återkomma till.

Show them the way! Add maps and directions to your party invites.
http://www.microsoft.com/windows/windowslive/products/events.aspx-----