[SKRIVA] Om novelltävlingen

  • From: "ahrvid@xxxxxxxxxxxx" <ahrvid@xxxxxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Tue, 2 Sep 2008 20:10:45 +0200 (CEST)

Nå, sista rapporten om novelltävlingen. När deadline passerats i natt hade det
kommit in, om jag räknat rätt, 101 bidrag. (Jag kan ha räknat 1-2 fel, upp
eller ned; osäkerhet beror bl a att en del sänt flera versioner av noveller, en
del flera noveller i och och samma långa fil osv.)
  Det är den största Fantastiknovelltävlingen hittills, och det känns ju
skojigt.
  Jag har de senaste dagarna suttit och läst noveller, inför förurvalet för
juryn. Idag satt jag i flera timmar och läste och funderade och gjorde urvalet,
de som "går till final". Det blev till slut 25 noveller; jag hade tänkt mig "ca
20", men ökade på något med tanke på att bidragen var så många. (Jag hoppas att
juryn kan stå ut med det.)
  Juryn har kontaktats och de har fått tillgång till novellerna; novellerna
har på en juryledamots önskan avidentifierats, så ingen av dem får se
författarnamn. Hur de internt arbetar lägger jag mig inte i i övrigt. Jag har
dock sagt till dem att jag hoppas på ett resultat på 10-14 dagar.
  Bidragen har varit av högst varierande kvalitet. Det känns som om det varit
mer sf och aningen mindre fantasy än tidigare år (men jag har inte fört
statistik; det är också svårt att dra gränser mellan olika undergenrer).
  Så, nu kanske det kan vara dags att fundera på en ny "intern" novelltävling
blott för SKRIVA-listan. På förslag (som jag tycker vi kan pröva!) finns ämnet
"twist ends" (överraskande novellslut) och iaf en har anmält sig till en jury.
Jag tvekar om jag bör vara i juryn, ty jag skulle kanske vilja delta själv i
tävlingen... Finns någon mer villig juryledamot? (Just de här novellerna kan
nog bli en smula kul att läsa!)