[SKRIVA] Om novelltävlingen

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 31 Aug 2009 16:32:03 +0200

Nå, det är nu några timmar kvar innan deadline. Hittills drygt 75 bidrag. Det
skulle inte förvåna om det dunkar in 20-talet bidrag under kvällen, vilket
betyder att antalet hamnar i paritet med förra året (om än kanske inte exakt
lika många - då var det 101).
  Jag har börjat gå igenom novellerna, och samtidigt avidentifieras de på
juryns begäran (de kommer alltså inte att veta författarnamn). Juryn är som
sagt Karolina Bjällerstedt-Mickos, Niklas Krog och Jörgen Peterzen. Enl
kontakter med dem är de redo att dra igång!
  Min uppgift är (sedan några år då det tidigare något krångliga urvalssystemet
förenklades) är att välja ut 20-25 noveller som går till final. Det tror jag
mig kunna såsom mycket van läsare, som själv sysslat med noveller i många
decennier (även som redaktör). Det viktiga är att de noveller som är starkast
för prislistan kommer med! I "marginalen" på finalisterna - de noveller som
troligen har mindre chans - kan möjligen personlig smak spela in, men för de
bästa novellerna tror jag alla vana läsare håller med om kvaliteterna. (I
princip kunde man helt misslyckas med urvalet *bara de tre bästa novellerna är
med*!)
  Det tar många timmar att läsa och grunna. För ungefär hälften av bidragen
brukar man genast kunna se betydande problem. Det är för den övre halvan man
får grunna extra, och så småningom faller en del av dessa också bort - ibland
med tungt hjärta. Särskilt besvärligt är det med noveller som har mycket
lovande ansatser och är mycket bra ur en viss aspekt, och så snubblar de och är
fruktansvärt dåliga ur en annan aspekt! Då är det svårt.
  Principen får bli att hellre fria än fälla, men finallistan kan inte bli
*för* lång heller.
  Jag har bäst koll på de som hittills står på finallistan. Bland dem är det en
svag övervikt för manliga författare; kvinnliga författare är så där 40-45
procent. Det syns mig vara ovanligt litet fantasy i år - skräck och sf är
populärast. Några noveller gränsar mellan skräck och fantasy, iofs. Kvaliteten
syns mig aningen högre än normalt!
  Så är läget.

--Ahrvid

Ps. Och släng iväg ditt bidrag du också! Du har till midnatt på dig.

IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07) Sänd bidrag till Fantastiknovelltävlingen 2010
(1000 kr i förstapris) senast 31/8 till fantastiknovell@xxxxxxxxxxx och
ahrvid@xxxxxxxxxxx .
With Windows Live, you can organize, edit, and share your photos.
http://www.microsoft.com/middleeast/windows/windowslive/products/photo-gallery-edit.aspx-----