[loco_forening] Re: Fwd: Ubuntu Danmark som officiel forening

  • From: Martin Pihl <martinpihl@xxxxxxxxx>
  • To: loco_forening@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Sun, 18 May 2008 11:01:51 +0200

On Thu, 2008-05-15 at 22:25 +0200, Søren Bredlund Caspersen wrote:

> [...]
> løsning, nemlig at lade LoCo teamet køre videre som hidtil og så
> oprette en ny (og uafhænging) forening til udbredelse af Ubuntu i
> Danmark (eller tilsvarende formulering). Det ville have den fordel at
> der var et centralt sted at have nogle midler som så kunne søges /
> uddeles til Ubuntu fremmende aktiviteter. Det kunne så være LoCo
> teamet, lokale LUGs og alle mulige andre der kunne ansøge disse
> midler. Yderligere ville der være en officiel grupper der f.eks. kunne
> stå for leje af lokaler eller lignende til udadvendte arrangementer.

Jeg må nok indrømme, at jeg ikke synes det er en god ide, at vi opretter
en helt særskilt gruppe/forening, som udelukkende skal tage sig af
økonomi. Udover at den forening i såfald bare vil være en
marketingsforening, så vil det ikke ændre noget på den nuværende
struktur, som er noget uklar for især nye folk, og det vil yderligere
komplicere strukturen. For så vil man nemlig have en løs organisation,
som ikke formelt er samlet men som tager beslutningerne, og en fast
organiseret forening som er formelt samlet, men som ikke tager
beslutninger om Ubuntu i Danmark.

Som jeg tidligere har nævnt, er det ikke varetagelsen af økonomi, som
jeg ser som den helt store fordel for en forening. Den helt store fordel
ligger i, at vi har en meget klar organisationsstruktur, som både
potentielle samarbejdespartnere samt nye aktive kan stole på og
overskue. Om det lige skal være i form af mit forslag eller et andet, er
ikke så afgørende, men skal vi liste nogle alternativer til IRC mødet,
synes jeg det skal være nogen, som bestræber sig på at forenkle
organisationen. Ellers kan vi lige så godt beholde status quo :)

Ellers synes jeg, at hvis vi, arbejdsgruppen, kan danne konsensus
omkring ét enkelt forslag, så er det jo bare vores forslag til IRC
mødet. De kan så vælge mellem det eller status quo.

Eller?