[uppsalapendeln] ur dagens "Stockholm City"

  • From: Fredrick Beste <Fredrick.Beste@xxxxxxxxxxxxxxx>
  • To: PendlarNätverket Uppsala-Stockholm <uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 06 Mar 2003 10:00:18 +0100

http://www.city.se/city.pdf

Fredrik Salins Krönika "Utan vapen får en krönika duga" 2003-03-06
"
[...]
X2000
Fram till och med i julas var jag en X2000-pendlare. Varje vecka satt jag på det förment snabba tåget mellan Stockholm och Sveriges framstjärt. I lagom ögonhöjd, på det framförvarande sätets ryggdel, stirrade X2000:s slogan mot mig: "Snabbare än tåget. Enklare än flyget". Detta samtidigt som jag genom fönstret kunde konstatera att vi blev omkörda av ett dagis på skogsutflykt. "Titta fröken, ett snabbtåg", kanske pilten längst fram sa. "Men det ser inte så snabbt ut nu", kanske fröken replikerade.
Förseningarna var legio, toaletterna ofta ur bruk, signalfelen och växelditon stod som spön i backen. Ibland erbjöds vi ett gammalt mjölktåg istället för det skinande ståltåget - vilket gjorde oss mellan en och tre timmar sena. Om jag har klagat hos SJ? Självklart. Påpekade att SJ kostat mig tusentals kronot i förlorad arbetstid och magsyrehämmande tabletter. Jag fick 50 kronor i ersättning. Att använda på deras tågrestaurang. Tack. Vid den sista trippen (och då menar jag inte den senaste) med X2000 var den förpliktigande skylten bortplockad. I valet mellan att slopa den och att låta tågen komma i tid, valde man tydligen det förstnämnda.
[...]
"