[uppsalapendeln] Re: Vi väntar på f� rsenade passagerare...

  • From: "Eva Paalzow Star Sollentuna" <eva.paalzow@xxxxxxxxxxxxxxxxxx>
  • To: <uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 12 Mar 2003 13:07:15 +0100

Instämmer till fullo - desto större anledning att lägga över trafiken på de
operatörer som arbetar med och dagligen hanterar pendlande "för sitt uppehälle
beroende" resenärer!
mvh Eva P

>>> Fredrick.Beste@xxxxxxxxxxxxxxx 03/12/03 12:12pm >>>
jag har mer och mer fått känslan av att SJ ser sig självt som ett
"fjärrtrafikbolag" i första hand. Deras organisation är helt uppbyggd
ikring forna tiders långresor,
de tänker sig att deras kundsegment är de som 2 ggr per år tar tåget
från Ystad till mormor i Korpilombolo. Och vad gör väl en timmes
försening i sådana fall?
Pendlartrafik däremot, är något helt annat, (och kanske avsevärt
tråkigare för järnvägsoperatören - köra fram och tillbaka på en kort
sträcka hela tiden). Inte mycket att "sälja" med tjusiga
4-färgsbroschyrer minsann.

nej, jag försvarar inte SJs tillkortakommanden alls, men jag försöker
förstå varför de presterar så undermåligt på de faktorer som
pendlingstrafik innebär - regelbundenhet, pålitlighet, punktlighet,
snabbhet,
medan man ofta i SJs egna interna tidningar och reklammaterial hellre
promotar fjärresorna. SJ är helt enkelt inget "pendlingsbolag".  Vad
annars kan förklara deras oförståelse inför vad pendlare vill ha?

/F