[uppsalapendeln] Vart köper ni era pendelkort?

  • From: ap@xxxxxxxxxxxxxxx
  • To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Mon, 26 Apr 2004 10:33:06 +0200

Godmorgon kära medpendlare!
Så här på måndagsförmiddagen tänkte jag tala om vad som hände min syster
häromsistens.
Hon pendlar från Stockholm till Södertälje varje dag med SJ. Hon brukar
köpa sitt kombinerade SJ/SL-kort hos SL eftersom SJ har lagt ner sin
biljettförsäljning i Södertälje. Kortet ser dock likadant ut som det många
av oss använder, det vill säga en remsa med SJ-logga på.
Nåväl.
När hon för ett tag sedan drabbades av en tågförsening på mer än 20
minuter, skickade hon in en reklammation och hoppades att i enlighet med
restidsgarantin få tillbaka pengarna.
Någon ersättning kan hon inte få, svarar SJ, eftersom det är ett SL-kort
hon har. Men det är ju SJ:s tåg hon åker med, skrev hon tillbaka. Kortet
har en stor SJ-logga och det ser precis ut som det hennes syster, det vill
säga jag, har och att systern minsann flera gånger fått tillbaks pengar på
sitt.
Nytt svar från SJ: Eftersom hon köpt sitt kort hos SL tänker inte SJ
ersätta henne. Att systern, det vill säga jag, fått ersättning beror på
att jag köpt kortet direkt av SJ.
!!!!?????
Någon som förstår?
Min syster vänder sig naturligtvis nu till Konsumentombudsmannen för att
få hjälp att förstå det logiska och rättvisa i SJ:s regelverk.

/Agneta