[uppsalapendeln] Re: Vart köper ni era pendelkort?

  • From: Leif Lagerstedt <lagerstedt@xxxxxxxxxx>
  • To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Mon, 26 Apr 2004 22:38:26 +0200

Det finns inget att förstå annat än att SJ tydligen tar till alla trick för att öka intäkterna. Om man köper SJ:s biljetter via en resebyrå vad gäller då?
Det verkar inte som om man tänkt det minsta. Nästa steg är väl att man bara får ersättning om man köpt sin biljett på avgångsstationen minst 12 timmar i förväg etc. Sedan kanske man bara kan få ersättning ojämna skottår :-)) ?

Helt riktigt att vända sig till KO. Tydligen enda sättet att få SJ att ta reson.

Leif Lagerstedt
Numera utan alla illusioner om SJ et consortes.

At 10:33 26/04/2004, you wrote:

Godmorgon kära medpendlare!
Så här på måndagsförmiddagen tänkte jag tala om vad som hände min syster häromsistens.
Hon pendlar från Stockholm till Södertälje varje dag med SJ. Hon brukar köpa sitt kombinerade SJ/SL-kort hos SL eftersom SJ har lagt ner sin biljettförsäljning i Södertälje. Kortet ser dock likadant ut som det många av oss använder, det vill säga en remsa med SJ-logga på.
Nåväl.
När hon för ett tag sedan drabbades av en tågförsening på mer än 20 minuter, skickade hon in en reklammation och hoppades att i enlighet med restidsgarantin få tillbaka pengarna.
Någon ersättning kan hon inte få, svarar SJ, eftersom det är ett SL-kort hon har. Men det är ju SJ:s tåg hon åker med, skrev hon tillbaka. Kortet har en stor SJ-logga och det ser precis ut som det hennes syster, det vill säga jag, har och att systern minsann flera gånger fått tillbaks pengar på sitt.
Nytt svar från SJ: Eftersom hon köpt sitt kort hos SL tänker inte SJ ersätta henne. Att systern, det vill säga jag, fått ersättning beror på att jag köpt kortet direkt av SJ.
!!!!?????
Någon som förstår?
Min syster vänder sig naturligtvis nu till Konsumentombudsmannen för att få hjälp att förstå det logiska och rättvisa i SJ:s regelverk.

/Agneta