[uppsalapendeln] Svar på Gordons uttalande i UNT

  • From: Jöns Weimarck <jons.weimarck@xxxxxxxxx>
  • To: <uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 30 Apr 2003 11:55:29 +0200

Här kommer en insändare till UNT som också skickades till mig på
uppsalapendel@xxxxxxxxxxxx Desvärre är den antagligen för lång för att UNT
ska ta in den så jag frågade skribenten om jag fick skicka ut den till
nätverket.
/Jöns

------------------------------
Ännu en frustrerad pendlares vittnesbörd

Till frukosten i morse (25/4) läste jag Christina Gordons svarsinsändare i
UNT ?SJ tar pendlarna på allvar?. Jag fick all anledning att ifrågasätta
detta när jag någon timme senare åkte till arbetet i Stockholm.

Jag reser varje morgon med direkttåget 7.15. Det brukar avgå från spår 4 och
tågsättet känner man som daglig pendlare igen. När jag som vanligt kom fram
till stationen några minuter över 7 var spår 3 skyltat med avgång 7.15 ?
Stockholm direkttåg? och det välbekanta tågsättet stod där. Jag började
tillsammans med många andra gå längs perrongen mot främre delen av tåget.
Jag brukar alltid sitta i första vagnen. När jag kommit drygt halvvägs
började tågsättet röra sig sakta norrut. Ett antal förskräckta resenärer kom
uthoppande med ytterkläderna i famnen rädda för att hamna i Gävle eller
Falun. Men tåget stannade efter några meter för att i stället börja röra sig
söderut. Och söderut fortsatte det. Det med 7.15 skyltade tåget åkte iväg
7.05 mot Stockholm och lämnade många snopna resenärer kvar på perrongen.

Samtidigt som vi såg det tåget försvinna kom tåget från Dalarna, som skall
gå vidare till Stockholm 7.06, in på spår 5. Men jag var för långt fram på
perrongen vid spår 3 för att hinna tillbaka och runt till spår 5 innan det
tåget åkte. Jag gick då in i stationsbyggnaden och till Kundtjänst för att
fråga vilket som skulle bli nästa tåg till Stockholm. Personen bakom disken
tittade på sin monitor och läste högt samma information som jag kunde se på
alla skärmar, att det skulle gå ett tåg 7.23 från spår 1. Där fanns nu ett
tåg och en tågmästare utanför. Jag frågade honom om tåget verkligen skulle
gå 7.23, om man kunde lita på uppgiften på skylten. Han svarade att 7.23
skulle det gå, men att tåget som nu kom in på spår 4 var direkttåget till
Stockholm och att det skulle komma först fram till huvudstaden. Jag gick dit
och fick se att det på skylten vid spår 4 stod 7.40 till Stockholm. Jag
frågade lokföraren som just kom utklättrande om han visste när tåget skulle
gå och om skyltningen stämde. Han bekräftade uppgiften på skylten, att tåget
skulle gå  7.40. Då började jag springa tillbaka mot spår 1 för att hinna
med 7.23, som jag felaktigt blivit bortlurad från. Naturligtvis rullade även
det tåget iväg innan jag hann fram. Nu kom ett tåg in på spår 4, som
fortfarande var skyltat 7.15, men där det kommit upp röda förseningssiffror
7.30. Det tågsättet kände jag igen som det som brukar gå 6.53, men som
ibland står kvar försenat när jag kommer för att åka med 7.15. Det tåget har
bara ett lok, som alltså måste flyttas i Uppsala. Jag fick bekräftat att det
var tågsättet som normalt går 6.53, men att det blivit kraftigt försenat på
vägen upp från Stockholm. 7.39 avgick det från Uppsala och kom fram till
Stockholm 8.20, en halvtimme försenat.

Större förseningar har jag varit med om, men dagens röra saknar motstycke.
Jag har pendlat med tåg mellan bostaden i Uppsala och arbetet i Stockholm
under drygt 21 år. Jag har stått ut med mycket bl.a. under 80-talets
snövintrar och alla förseningar som var under tiden ombyggnaden av
Stockholms central pågick. Jag har trängts på överfulla tåg och köat i ofta
fåfänga försök att komma med ersättningsbussar. Jag kan ha förståelse för
att lok kan gå sönder eller för att växlar kan krångla. Jag kan t.o.m.
motvilligt acceptera att vädrets makter kan ställa till svårövervinnliga
problem ibland. Men dagens totala förvirring i informationen till
resenärerna på Uppsala central kan inte betraktas som annat än oförlåtlig
nonchalans. Jag kände mig i egenskap av pendlare absolut inte tagen på
allvar idag!

Marit Åhlén