[uppsalapendeln] SV: Re: SV: Reklammation av 7.17 tåget idag

  • From: Thomas Tydal <uppsalapendeln@xxxxxxxx>
  • To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Fri, 7 Feb 2003 21:39:56 +0100

> Om ledningen revs ner cirka 6.50 så borde rimligen de i Uppsala
> känt till det kl 7.20 när de släppte iväg ett försenat 6.53-tåg,
> försenat 7.06-tåg och försenat 7.15-tåg !!!
> Varför gör de på detta viset ????

De som släpper iväg tågen sitter i Stockholm och de lär ha känt till det vid
det laget, ja. Det man gör när kontaktledningen går sönder är att man bryter
strömmen och sedan skiljer från det trasiga området. När detta hade gjorts gick
det att använda två spår (mot normala fyra). Det gick alltså att köra tåg förbi
den trasiga kontaktledningen, och därför kunde man ju släppa iväg tågen.

Problemet var att det är väldigt många tåg vid den tiden på dygnet. Därför
ställde man in flera tåg. Men det räckte inte, för det blev samtidigt fel på
flera växlar. Vad jag har hört ryktesvägen ska det tydligen ha varit en del av
kontrollutrustningen som brann och det därmed blev omöjligt att fjärrstyra
växlarna som man gör normalt. Vid såna situationer blir istället föraren på
varje tåg tvungen att stanna till vid varje växel och gå ut och kolla så den är
i rätt läge. Sedan får man inte passera växeln fortare än 10 km/h.

Det ska tydligen ha varit ett antal växlar i Häggvik som var ur funktion.
Vanligtvis när detta händer försöker man skicka tåget en annan väg, men här
hade man ju inte så mycket manöverutrymme eftersom två spår var avstängda.

Summa sumarum, hade det bara varit kontaktledningen som varit problemet hade
inte tågen blivit lika mycket försenade. Gissningsvis "bara" 15-30 minuter. Men
nu var det fler saker som ställde till det. Saker som man inte visste om när du
åkte från Uppsala.