[uppsalapendeln] Re: SJ-tåg på Aralanda Express-spår

  • From: "Lena McElwee" <lena@xxxxxxxxxx>
  • To: <uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 31 Mar 2003 18:56:10 +0200

Hej! Jo jag hade oturen att ta 18.40 i torsdags, och som så ofta det kom iväg
litet sent. Ett tag efter att tåget kört ner i tunneln vid Arlanda kränger det
till på ett oväntat sätt och när jag tittar upp ser jag perrongen försvinna på
fel sida. Det fortsäter en bit till och stannar långsamt....  Så småningom blir
vi upplysta om att tåget kommit in på fel spår och kommit in på Arlandabanan.
Vi står i en återgrändstunnel och tåget måste därför vända, vilket också
bekräftas genom att lokföraren promenerar förbi utanför det skitiga fönstret.
Efter en tids väntan kör tåget tillbaks förbi perrongen igen och ut ur tunneln,
och därefter nytt stopp eftersom lokföraren ska ta sig tillbaka till det främre
loket. Denna gång går han genom tåget, men upptäcker när han ska gå av att
dörrarna är låsta, så han får gå tillbaks igen och ut i mörkret utanför tåget.
Tågpersonalen ropar ut beklaganden men visar sig inte, varken för att kolla
biljetterna eller hur passagerarna har tagit denna obehagliga incidens.
Naturligtevis kom inte tjejen med serveringsvagnen ut för att bjuda på något
till "strandsatta" passsagerare. Jag måste bekänna att jag i fortsättningen
kommer att undvika dessa Arlandatåg - tanken att jag har suttit inlåst som i en
konservburk i ett bergrum fyller mig med obehag. Nu hände "ingenting", bara ett
vi kom nästan en timnma sent till Uppsala och det tar ju SJ aldrig något ansvar
för. Dessutom var det Banverkets fel. Men hur ser säkerheten egentligen ut? I
hälso-och sjukvården måste man anmäla alla skador, men också sådant som hade
kunnat leda till en sådan (Lex Maria), allt för att förebygga framtida risker.
Hur ser avvikelsesystemet ut för järnvägstrafiken? Finns det något över
huvudtaget? Om det finns - hur tar man till vara kunskaperna? Är det någon i
nätverket som kontaktat Järnvägsinspektionen med frågor om just säkerhet?
Lena McElwee