[uppsalapendeln] Resor med TiM-kort

  • From: Ågren Mirjam <Mirjam.Agren@xxxxxxxxxx>
  • To: "Uppsalapendeln (E-mail)" <uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 2 Dec 2002 15:30:33 +0100

När det gäller TiM-kortet så är det snålt tilltaget med resor tycker jag.
Man får 48 st för 30 dagar. Man gör av med 10 st per 5-dagarsvecka. Det blir
8 st över. Man kan alltså åka fram och tillbaka till Sthlm 1 extra gång per
vecka. MEN: Enligt TiM:s regler MÅSTE inte måandskortspendlare dra sitt kort
varje gång i läsaren, de har ju "ändå" köpt för en 30-dagarsperiod. Det
betyder att man kan skippa att dra det några gånger och ändå få resor över
om man t ex åker lite fler än 4 extraresor till Sthlm. Men sjukt att man ska
behöva göra så. Jag ser hellre 30x2=60 resor per 30-dagarskort i och med att
man knappast åker mer än 2 resor per dag. Men då var det någon snubbe på TiM
som förklarade en gång att "varje resa ändå var så pass billig med
månadskortet, och att man inte kunde pressa priset mer för då skulle det
inte vara lönsamt på den korta sträckan". Iofs ärligt att säga det som ändå
alla vet: det går ut på att tjäna pengar på pendlarstackarna. Men surt
eftersom vi ju inte har några vettiga alternativ.

Mvh
Mirjam Ågren